مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

810
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

369
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کارکرد اجرایی و کاهش نشانه های اختلال نافرمانی مقابله ای در دانش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 709 | صفحه پایان 718

چکیده

 اهداف: اختلال نافرمانی مقابله ای, یک اختلال شایع و ناتوان کننده در کودکان است که با میزان بالایی از مشکلات توجه و مشکلات ارتباطی همراه است که ماهیت پیچیده این اختلال, بررسی و به کارگیری درمان های جدید از جمله ذهن آگاهی را ایجاب می کند. پژوهش حاضر با هدف مطالعه تاثیر درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کارکرد اجرایی و کاهش نشانه های اختلال نافرمانی مقابله ای در دانش آموزان انجام پذیرفت. مواد و روش ها: روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه است. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پسر مبتلا به اختلال نافرمانی مقابله ای 15-11 سال شهر گرگان در سال 1396 بود که از بین آنها 30 نفر با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و سپس در 2 گروه آزمایش (15 نفر) و گروه گواه (15 نفر) به صورت تصادفی گمارده شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه های نشانه های مرضی کودک (CSI-4) فرم والدین و پرسشنامه عصب-روانشناختی بود. آزمودنی های گروه آزمایش در 8 جلسه 90 دقیقه ای به صورت گروهی تحت آموزش قرار گرفتند. داده ها بعد از اتمام جلسات با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس تک متغیره و چند متغیره تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد که درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کاهش نشانه های اختلال نافرمانی مقابله ای دانش آموزان موثر است. همچنین درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی در بهبود کارکرد اجرایی و خرده مقیاس های تصمیم گیری, سازماندهی و بازداری دانش آموزان با اختلال نافرمانی مقابله ای موثراست. نتیجه گیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر می توان استنباط کرد که درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر بهبود کارکرد اجرایی و کاهش نشانه های اختلال نافرمانی مقابله ای موثر است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    واحدی، شهرام، میرنسب، میرمحمود، فتحی آذر، اسکندر، و دامغانی میرمحله، معصومه. (1398). تاثیر درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کارکرد اجرایی و کاهش نشانه های اختلال نافرمانی مقابله ای در دانش آموزان. دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، 26(6 )، 709-718. SID. https://sid.ir/paper/365817/fa

    Vancouver: کپی

    واحدی شهرام، میرنسب میرمحمود، فتحی آذر اسکندر، دامغانی میرمحله معصومه. تاثیر درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کارکرد اجرایی و کاهش نشانه های اختلال نافرمانی مقابله ای در دانش آموزان. دانشگاه علوم پزشکی سبزوار[Internet]. 1398؛26(6 ):709-718. Available from: https://sid.ir/paper/365817/fa

    IEEE: کپی

    شهرام واحدی، میرمحمود میرنسب، اسکندر فتحی آذر، و معصومه دامغانی میرمحله، “تاثیر درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کارکرد اجرایی و کاهش نشانه های اختلال نافرمانی مقابله ای در دانش آموزان،” دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، vol. 26، no. 6 ، pp. 709–718، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/365817/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button