مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,257
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

748
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رابطه بین ویژگی های استاد مطلوب و درگیری تحصیلی با میانجی گری سرزندگی تحصیلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی

صفحات

 صفحه شروع 43 | صفحه پایان 53

چکیده

 زمینه و هدف: یکی از شاخص های مهم کیفیت آموزش, درگیری تحصیلی دانشجویان می باشد که می تواند تحت تأثیر سرزندگی تحصیلی دانشجویان و ویژگی های استاد مطلوب قرار بگیرد. هدف مطالعه حاضر بررسی رابطه بین ویژگی های استاد مطلوب و درگیری تحصیلی با­ میانجی­ گری سرزندگی تحصیلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه سیستان و بلوچستان بود. روش بررسی: این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر روش پژوهشی همبستگی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. به شیوه نمونه گیری تصادفی-طبقه ای و بر اساس فرمول نمونه گیری کوکران تعداد 341 دانشجوی تحصیلات تکمیلی از طریق سه پرسشنامه ی ویژگی های استاد مطلوب, درگیری تحصیلی و سرزندگی تحصیلی مورد مطالعه قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی, مدل معادلات ساختاری با کمک نرم افزارهای s pss16 و لیزرل استفاده شد. یافته ها: مقدار ضریب همبستگی ویژگی های استاد مطلوب با درگیری تحصیلی (001/0, p<566/0r=), ویژگی های استاد مطلوب با سرزندگی تحصیلی (001/0, p<328/0r=), سرزندگی تحصیلی با درگیری تحصیلی (001/0, p<486/0r=) معنی دار بود. اثر مستقیم ویژگی های استاد مطلوب بر درگیری تحصیلی (02/8, t=98/0β =), اثر مستقیم ویژگی های استاد مطلوب بر سرزندگی تحصیلی (23/4, t=45/0β =) و اثر مستقیم سرزندگی تحصیلی با درگیری تحصیلی (43/4, t=35/0β =) معنی دار بود. اثر غیرمستقیم ویژگی های استاد مطلوب بر درگیری تحصیلی با نقش میانجی سرزندگی تحصیلی (157/0β =) نیز معنی دار بود. نتیجه گیری: اساتید دانشگاه می توانند با به کارگیری شاخص های فرهنگی-تربیتی, آموزشی, پژوهشی و خدماتی-اجرایی, سرزندگی تحصیلی و درگیری تحصیلی دانشجویان را ارتقا ببخشند.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

قناعتی، عاطفه، و ناستی زایی، ناصر. (1398). بررسی رابطه بین ویژگی های استاد مطلوب و درگیری تحصیلی با میانجی گری سرزندگی تحصیلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی. توسعه آموزش در علوم پزشکی، 12(33 )، 43-53. SID. https://sid.ir/paper/366043/fa

Vancouver: کپی

قناعتی عاطفه، ناستی زایی ناصر. بررسی رابطه بین ویژگی های استاد مطلوب و درگیری تحصیلی با میانجی گری سرزندگی تحصیلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی. توسعه آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1398؛12(33 ):43-53. Available from: https://sid.ir/paper/366043/fa

IEEE: کپی

عاطفه قناعتی، و ناصر ناستی زایی، “بررسی رابطه بین ویژگی های استاد مطلوب و درگیری تحصیلی با میانجی گری سرزندگی تحصیلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی،” توسعه آموزش در علوم پزشکی، vol. 12، no. 33 ، pp. 43–53، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/366043/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button