Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

404
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

510
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی، تدوین و اجرای مدل انتقال یادگیری در آموزشهای ضمن خدمت پرستاری

صفحات

 صفحه شروع 21 | صفحه پایان 32

چکیده

 مقدمه: هر چه دانش و مهارتهای پرستاران با نیازهای جامعه و پیشرفتهای علمی و تغییرات فناوری, هماهنگی و انطباق بیشتری داشته باشد, موفقیت پرستاران در کار بیشتر خواهد بود. هدف از این مقاله, طراحی, تدوین و اجرای مدل انتقال یادگیری در آموزش های ضمن خدمت پرستاری است. روش کار: نوع مطالعه ترکیبی شامل دو بخش کیفی و کمی است. بخش اول روش تحقیق اکتشافی و تحلیل نظریه بسترزاد بود. نمونه ای به حجم 32 نفر متشکل از خبرگان آموزش به صورت نمونه گیری هدفمند در سال 1397 در بیمارستان های وابسته به سازمان تأمین اجتماعی تهران از طریق مصاحبه باز مورد مطالعه قرار گرفتند. تحلیل مصاحبه ها و داده های کیفی با استفاده از روش کدگذاری صورت گرفت. مدل بدست آمده توسط هر 32 نفر اعتباریابی و مدل انتقال یادگیری تدوین گردید. در بخش دوم با استفاده از روش تحقیق پیمایشی, وضعیت عوامل و مؤلفه های مدل انتقال یادگیری به محیط کار به صورت کمی در قالب پرسشنامه, در اختیار پرستاران بیمارستانهای مربوطه گذاشته شد و 274 نفر مورد بررسی قرار گرفتند. روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای بود. تحلیل داده ها در بخش کمی با استفاده از آزمون های تحلیل عاملی (تاییدی و اکتشافی) و مدلیابی معادلات ساختاری صورت گرفت. یافته ها: نتایج بررسی ها نشان داد که الگوی تدوین شده مشتمل بر 4 عامل اصلی, 34 مؤلفه و 136 شاخص فرعی بود. وضعیت انتقال یادگیری در بیمارستان های مورد مطالعه با توجه به میانگین نظرات, بالاتر از 3 و در حد متوسط برآورد شد که از اعتبار قابل قبولی برخوردار است. همچنین یافته ها نشان داد که وضعیت انتقال یادگیری در بیمارستانهای وابسته به سازمان تأمین اجتماعی تهران در سطح مطلوب است و موثرترین عامل در انتقال یادگیری به محیط کار در این بیمارستانها عوامل سازمانی باضریب مسیر 59/0 و سپس به ترتیب عوامل آموزشی با ضریب مسیر 53/0, عوامل فراسازمانی با ضریب مسیر 46/0 و عوامل فردی با ضریب مسیر 30/0 شناسایی گردید. بنابراین عوامل سازمانی بیشترین تأثیر و عوامل فردی کمترین تأثیر را در انتقال یادگیری به محیط کار را داشتند. نتیجه گیری: برای رسیدن به اثربخشی آموزشها در عملکرد پرستاران و ارتقائ عملکرد کلی بیمارستان ها, سوپروایزران و مسئولان آموزشی باید به عوامل فردی, آموزشی, سازمانی و فراسازمانی که در انتقال یادگیری تأثیر دارند, توجه ویژه کنند و آموزش های ضمن خدمت پرستاری با توجه به عوامل شناسایی شده تدوین و طراحی شود. و نیز با توجه به وضعیت انتقال یادگیری در حد متوسط در بیمارستانهای مذکور, در تدوین آموزش های ضمن خدمت پرستاری, بر روی عاملی که بیشترین تأثیر را در انتقال یادگیری دارد (عوامل سازمانی) تمرکز شود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

فرهاد، ساناز، پرداختچی، محمدحسن، و صباغیان، زهرا. (1398). طراحی, تدوین و اجرای مدل انتقال یادگیری در آموزشهای ضمن خدمت پرستاری. آموزش پرستاری، 8(3)، 21-32. SID. https://sid.ir/paper/366124/fa

Vancouver: کپی

فرهاد ساناز، پرداختچی محمدحسن، صباغیان زهرا. طراحی, تدوین و اجرای مدل انتقال یادگیری در آموزشهای ضمن خدمت پرستاری. آموزش پرستاری[Internet]. 1398؛8(3):21-32. Available from: https://sid.ir/paper/366124/fa

IEEE: کپی

ساناز فرهاد، محمدحسن پرداختچی، و زهرا صباغیان، “طراحی, تدوین و اجرای مدل انتقال یادگیری در آموزشهای ضمن خدمت پرستاری،” آموزش پرستاری، vol. 8، no. 3، pp. 21–32، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/366124/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا