مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

646
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

702
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی ارتباط بین کیفیت زندگی و سواد سلامت دانشجویان دانشکده ی علوم پزشکی آبادان

صفحات

 صفحه شروع 53 | صفحه پایان 60

چکیده

 مقدمه: سواد سلامت عنصری مهم در توانایی افراد برای مشارکت در فعالیت­ های مرتبط با سلامتی, تصمیم گیری­ های درمانی, توانایی پیشگیری از بیماری­ ها و شیوه زندگی است. امروزه سواد سلامت به عنوان یک مسئله جهانی مطرح می باشد زیرا بسیاری از نتایج ناخوشایند مربوط به سلامتی, در نتیجه سواد سلامت ناکافی است. هدف از این مطالعه بررسی ارتباط بین کیفیت زندگی و سواد سلامت دانشجویان علوم پزشکی آبادان می باشد. روش کار: تعداد 250 دانشجوی مقاطع کاردانی و کارشناسی از طریق نمونه گیری تصادفی طبقه­ ای انتخاب شدند. جهت گردآوری داده­ ها از دو پرسشنامه سنجش سواد سلامت و پرسشنامه کیفیت زندگی SF-36, استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده­ ها از نرم افزار spss نسخه 19, آزمون آماری همبستگی پیرسون و ضریب رگرسیون خطی چندگانه استفاده شد. یافته ­ ها: بین متغییر سواد سلامت با متغییر کیفیت زندگی ارتباط مستقیم و معنادار ضعیفی مشاهده شد (r=0/272). هم­ چنین بین نمره سلامت روانی با سلامت جسمانی (r=0/722), دسترسی با خواندن (r=0/604), درک و فهم (r=0/654), ارزیابی (r=0/538), تصمیم­ گیری و رفتار (r=0/484), همبستگی مستقیم و معناداری یافت شد. درک و فهم با خواندن (r=0/549) و ارزیابی (r=0/722) نیز همبستگی مستقیم و معناداری داشت. بین ارزیابی با خواندن (r=0/552), تصمیم­ گیری و رفتار با درک و فهم (r=0/489) و ارزیابی (r=0/458) نیز همبستگی مستقیم و معناداری وجود داشت. نتیجه گیری: دانشجویان با سطح پایین سواد سلامت, دارای کیفیت زندگی ضعیف هستند و افراد دارای سلامت روان بهتر, دارای جسمی سالم­ تر می باشند. باتوجه به بالاتر بودن نمره سلامت جسمی دانشجویان از سلامت روانی آن­ ها, توصیه می­ شود جهت ارتقاء سلامت روان و شناسایی دقیق مشکلات و حل آن­ ها کارگاه­ های آموزشی درخصوص کنترل استرس, مدیریت برنامه های زندگی, شیوه زندگی در خوابگاه­ ها, ارتباط سالم با دیگران و افزایش برنامه­ های ورزشی و تفریحی برگزار گردد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    افرا، ارغوان، سنیسل بچاری، شیما، رحیمی حسن آبادی، ویدا، و روهنده، روح اله. (1398). بررسی ارتباط بین کیفیت زندگی و سواد سلامت دانشجویان دانشکده ی علوم پزشکی آبادان. آموزش پرستاری، 8(1)، 53-60. SID. https://sid.ir/paper/366139/fa

    Vancouver: کپی

    افرا ارغوان، سنیسل بچاری شیما، رحیمی حسن آبادی ویدا، روهنده روح اله. بررسی ارتباط بین کیفیت زندگی و سواد سلامت دانشجویان دانشکده ی علوم پزشکی آبادان. آموزش پرستاری[Internet]. 1398؛8(1):53-60. Available from: https://sid.ir/paper/366139/fa

    IEEE: کپی

    ارغوان افرا، شیما سنیسل بچاری، ویدا رحیمی حسن آبادی، و روح اله روهنده، “بررسی ارتباط بین کیفیت زندگی و سواد سلامت دانشجویان دانشکده ی علوم پزشکی آبادان،” آموزش پرستاری، vol. 8، no. 1، pp. 53–60، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/366139/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button