مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

824
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

655
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل ادبیات تعلیمی در انواع ادبی دیگر قرن چهاردهم (نظم)

صفحات

 صفحه شروع 161 | صفحه پایان 204

چکیده

 ادبیات, زیبایی آفرینی در زبان است و ادبیات تعلیمی, آن دسته از آثار ادبی را شامل می شود که با زبانی ادبی و هنرمندانه به تعلیم و هدایت انسان ها بپردازند. ادب تعلیمی در ایران یکی از پردامنه ترین انواع ادبی است؛ به طوری که اگر یک اثر ادبی کاملاً از نوع تعلیمی نباشد و در انواع حماسی, غنایی و یا نمایشی قرار گیرد, باز تعلیماتی در آن نهفته یا آشکار است. این مقاله پس از تحلیل ادبیات تعلیمی در قلمرو زبانی و ادبی به بررسی این نوع ادبی در قلمرو فکری می پردازد. در قلمرو فکری, ادبیات تعلیمی از نظر محتوایی در شاخه های تربیتی, آموزشی و نیز در دیگر انواع ادبی مورد تحلیل قرار گرفته است. در هرکدام از انواع ادبی تعلیماتی با همان درون مایه به صورت غیرمستقیم وجود دارد. در ادبیات غنایی, تعلیمات بر پایه ی احساسات انسانی است و شاعر ضمن توصیف و بیان احساسات شخصی خویش در موضوعات مختلف به بیان تعلیمات عاشقانه, عارفانه, آیینی, فلسفی و طنز نیز می پردازد. در ادبیات حماسی, تعلیمات انقلابی, جنگ و پایداری جایگاه ویژه ای دارند. در ادبیات نمایشی, محتوای ارزشی و اخلاقی به صورت غیرمستقیم در آثار نمایشی استفاده می شود که نقش تربیتی آن ها به ویژه برای کودکان و نوجوانان, اهمیت زیادی دارد. وجود ادبیات تعلیمی در انواع ادبی دیگر, نشانه ای از «ادبیات متعهد» در آن آثار است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کریمیان، مریم، مهربان قزل حصار، جواد، و اشرف زاده، رضا. (1398). تحلیل ادبیات تعلیمی در انواع ادبی دیگر قرن چهاردهم (نظم). پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)، 11(42 )، 161-204. SID. https://sid.ir/paper/366226/fa

    Vancouver: کپی

    کریمیان مریم، مهربان قزل حصار جواد، اشرف زاده رضا. تحلیل ادبیات تعلیمی در انواع ادبی دیگر قرن چهاردهم (نظم). پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)[Internet]. 1398؛11(42 ):161-204. Available from: https://sid.ir/paper/366226/fa

    IEEE: کپی

    مریم کریمیان، جواد مهربان قزل حصار، و رضا اشرف زاده، “تحلیل ادبیات تعلیمی در انواع ادبی دیگر قرن چهاردهم (نظم)،” پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)، vol. 11، no. 42 ، pp. 161–204، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/366226/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button