مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

527
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

550
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

واکاوی تطبیقی جایگاه قناعت در مثنوی معنوی مولوی و بوستان سعدی با تأملی در دیدگاه مکتب معنادرمانی و ارائه ی الگویی از آن

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 26

چکیده

 پرسش از معنای زندگی, از مهم ترین سؤالات انسان است. ویکتور فرانکل در مکتب خویش که «معنادرمانی» نامیده می شود, کوشیده است به این پرسش اساسی پاسخ دهد. وی بر آن است به فرد بیاموزد که معنای زندگی خویش را دریابد و از رخوت و خلأ وجودی بیرون آمده و سرچشمه های زلال زندگی را ادراک کند. فضایل اخلاقی یکی از سرچشمه های زلال زندگی و از ارکان اساسی سعادت بشر و مایه ی تعالی و تکامل مادی و معنوی است. بزرگان ادب فارسی, غالب شاهکارهای خود را با بهره گیری از فرهنگ اسلامی و آموزه های قرآنی خلق کرده و کوشیده اند تا مخاطب را به سمت فضایل اخلاقی در پرتو معنابخشی به زندگی رهنمون سازند. قناعت از جمله فضایل اخلاقی مهمی است که شاعران هرکدام به شیوه ای بدان اشاره کرده اند. مولوی و سعدی از جمله شاعرانی هستند که به گواهی آثارشان, نظرگاهی دینی و تربیتی دارند و از همین روی است که آشنایی با آیات و روایات و تسلط بر آموزه های دینی را در آثارشان قابل ستایش می بینم. سعدی در بوستان, فقط به توصیف افراد قناعت پیشه اکتفا نکرده است, بلکه ضمن ارائه ی بابی با عنوان قناعت, نمونه ای از حکایات و تمثیل را برای روشنگری خوانندگان و تأثیر کلام و بیان نصایح ذکر می کند. مولوی نیز در مثنوی معنوی, ضمن ستودن قناعت به مذمت حرص و طمع می پردازد و می کوشد تا با از بین بردن رذایل, زمینه ی کسب فضایل را برای مخاطب فراهم سازد. در این راستا, مکتب معنادرمانی به مؤلفه هایی چون رنج, جزء جدایی ناپذیر زندگی, محور کوشش و پاداش, وسعت نظر برای معنایابی, انسان ساز بودن و پاسخی به معنای زندگی و شناخت خداوند اشاره دارد. تطبیق مؤلفه های حاکم بر جایگاه قناعت در متون یادشده و مؤلفه های مستخرج از مکتب معنادرمانی, منتج به شکل گیری الگویی تربیتی گردید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بختیاری نصرآبادی، حسن علی، دولتدوست، حسین، حیدری، محمدحسین، و محمدی فشارکی، محسن. (1398). واکاوی تطبیقی جایگاه قناعت در مثنوی معنوی مولوی و بوستان سعدی با تأملی در دیدگاه مکتب معنادرمانی و ارائه ی الگویی از آن. پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)، 11(44 )، 1-26. SID. https://sid.ir/paper/366233/fa

    Vancouver: کپی

    بختیاری نصرآبادی حسن علی، دولتدوست حسین، حیدری محمدحسین، محمدی فشارکی محسن. واکاوی تطبیقی جایگاه قناعت در مثنوی معنوی مولوی و بوستان سعدی با تأملی در دیدگاه مکتب معنادرمانی و ارائه ی الگویی از آن. پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)[Internet]. 1398؛11(44 ):1-26. Available from: https://sid.ir/paper/366233/fa

    IEEE: کپی

    حسن علی بختیاری نصرآبادی، حسین دولتدوست، محمدحسین حیدری، و محسن محمدی فشارکی، “واکاوی تطبیقی جایگاه قناعت در مثنوی معنوی مولوی و بوستان سعدی با تأملی در دیدگاه مکتب معنادرمانی و ارائه ی الگویی از آن،” پژوهش نامه ادبیات تعلیمی (پژوهشنامه زبان و ادبیات فارسی)، vol. 11، no. 44 ، pp. 1–26، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/366233/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button