مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,190
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,379
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی ساختار عاملی، اعتبار و روایی پرسشنامه اضطراب کودکان و نوجوانان (5-YAM) مبتنی بر DSM-5

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 16

چکیده

 در ویرایش پنجم کتاب راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی, نسبت به ویرایش های قبلی تغییرات عمده ای صورت گرفته است هدف این پژوهش بررسی ساختار عاملی, اعتبار و پایایی پرسشنامه اضطراب کودکان و نوجوانان (5-YAM) مبتنی بر DSM-5 بود. برای این منظور, طی یک پژوهش توصیفی با رویکرد تحلیل عاملی, 300 نفر از دانش آموزان 12 تا 18 ساله شهر بیرجند به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب و با پرسشنامه اضطراب کودکان و نوجوانان و فرم کوتاه مقیاس غربالگری اضطراب مرتبط با اختلالات هیجانی کودکان و نوجوانان (SCARED-71) مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که اعتبار درونی بخش I پرسشنامه اضطراب کودکان و نوجوانان در دامنه 71/0 تا 90/0 و برای بخش II, 65/0 تا 91/0 بود. روایی ملاکی پرسشنامه با استفاده از مقیاس غربالگری اضطراب مرتبط با اختلالات هیجانی کودکان و نوجوانان نشان داد که بین پرسشنامه YAM-5 با مولفه های مقیاس غربالگری اضطراب کودکان و نوجوانان در دامنه ای از 12/0 تا 74/0 همبستگی مثبت و معنا دار وجود دارد. روایی به شیوه همسانی درونی نشان داد که همبستگی بین مولفه های پنج گانه هر بخش باهمدیگر که در دامنه ای از 38/0 تا 56/0 قرار می گیرد, در مقایسه با همبستگی مولفه های پنجگانه با نمره کل که در دامنه بین 69/0 تا 83/0 هستند, پایین تر است. با توجه به نتایج پژوهش حاضر, همچنین اهمیت سنجش اختلالات اضطرابی کودکان و نوجوانان, در دسترس نبودن ابزارهای مناسب هنجاریابی شده در کشور ما و تایید اعتبار و روایی پرسشنامه اضطراب کودکان و نوجوانان (YAM-5) مبتنی بر DSM-5 استفاده از این ابزار به متخصصان و پژوهشگران پیشنهاد می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    پیرزاد، علی، و آهی، قاسم. (1397). بررسی ساختار عاملی, اعتبار و روایی پرسشنامه اضطراب کودکان و نوجوانان (5-YAM) مبتنی بر DSM-5. اندیشه و رفتار در روانشناسی بالینی (اندیشه و رفتار) )، 13(50 )، 1-16. SID. https://sid.ir/paper/366400/fa

    Vancouver: کپی

    پیرزاد علی، آهی قاسم. بررسی ساختار عاملی, اعتبار و روایی پرسشنامه اضطراب کودکان و نوجوانان (5-YAM) مبتنی بر DSM-5. اندیشه و رفتار در روانشناسی بالینی (اندیشه و رفتار) )[Internet]. 1397؛13(50 ):1-16. Available from: https://sid.ir/paper/366400/fa

    IEEE: کپی

    علی پیرزاد، و قاسم آهی، “بررسی ساختار عاملی, اعتبار و روایی پرسشنامه اضطراب کودکان و نوجوانان (5-YAM) مبتنی بر DSM-5،” اندیشه و رفتار در روانشناسی بالینی (اندیشه و رفتار) )، vol. 13، no. 50 ، pp. 1–16، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/366400/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا