مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

507
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

841
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

آموزش مدیریت استرس به مادران، همراه با تکنیک فراشناختی بر تقویت حل مساله ریاضی دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی

صفحات

 صفحه شروع 138 | صفحه پایان 143

چکیده

 سابقه و هدف: یکی از شایع ترین مشکلات تحصیلی, ناتوانی یادگیری ریاضی است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی آموزش مهارت مدیریت استرس مادران, بر بهبود مهارت حل مساله دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی بود. مواد و روش ها: این مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. نمونه پژوهش شامل 30 دانش آموز دختر مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی در شهرستان قایمشهر و در پایه سوم و چهارم ابتدایی در مدت یک سال تحصیلی بود. مدارس و کلاس ها به صورت خوشه ای انتخاب شده و در مرحله پایانی دانش آموزان با استفاده از پرسشنامه و مصاحبه انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفره کنترل و آزمایش گمارده شدند. برای تعیین نمونه های دارای اختلال یادگیری ریاضی از DSM-IV-TR و آزمون کی مت و تست هوش ریون استفاده و برای جمع آوری داده ها از 28-GHQ و خرده آزمون حل مساله آزمون کی مت استفاده شد. برای هردوگروه دانش آموزان, 14 جلسه آموزش فراشناختی حل مساله طی 5 هفته و همزمان برای مادران دانش آموزان گروه آزمایش, 8 جلسه آموزش مهارت مدیریت استرس طی 4 هفته ارایه شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS19 و تحلیل واریانس یکطرفه استفاده شده و در سطح معناداری 01/0 بررسی شده است. یافته ها: نتایج نشان داد که در هر دو گروه, دانش آموزان پیشرفت خوبی در بهبود مهارت حل مساله داشتند ولی دانش آموزانی که مادران آن ها تحت آموزش مهارت مدیریت استرس بودند, پیشرفت بیش تری داشتند (001/0 > P). استنتاج: این نتایج حاکی از آن است که آموزش مدیریت استرس مادران تاثیر قابل توجهی در بهبود مهارت حل مساله دانش آموزان دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسینی، سیدحمزه، و احمدی، لیلا. (1399). آموزش مدیریت استرس به مادران, همراه با تکنیک فراشناختی بر تقویت حل مساله ریاضی دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)، 30(188 )، 138-143. SID. https://sid.ir/paper/366468/fa

    Vancouver: کپی

    حسینی سیدحمزه، احمدی لیلا. آموزش مدیریت استرس به مادران, همراه با تکنیک فراشناختی بر تقویت حل مساله ریاضی دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)[Internet]. 1399؛30(188 ):138-143. Available from: https://sid.ir/paper/366468/fa

    IEEE: کپی

    سیدحمزه حسینی، و لیلا احمدی، “آموزش مدیریت استرس به مادران, همراه با تکنیک فراشناختی بر تقویت حل مساله ریاضی دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی،” مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)، vol. 30، no. 188 ، pp. 138–143، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/366468/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا