مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

871
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

344
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مدل پیش بینی بهزیستی روان شناختی دانشجویان بر اساس ویژگی های شخصیتی با میانجی گری ذهن آگاهی

صفحات

 صفحه شروع 67 | صفحه پایان 78

چکیده

 زمینه و هدف: بهزیستی روان شناختی به عنوان یکی از عوامل مهم در رشد و پیشرفت فردی و اجتماعی در ادبیات پژوهشی مطرح و تحت تأثیر عوامل مختلفی از قبیل ویژگی های شخصیتی و ذهن آگاهی قرار دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بهزیستی روان شناختی دانش جویان و ویژگی های شخصیتی با توجه به نقش واسطه ای ذهن آگاهی در قالب یک مدل علی بود. روش کار: این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش دانش جویان دانشگاه محقق اردبیلی بودند که از بین آن ها 440 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه بهزیستی روان شناختی ریف (1989), پرسش نامه شخصیتی نئو (1985) و ذهن آگاهی براون و ریان (2003) استفاده شد. داده های به دست آمده با نرمافزارهایSpss نسخه 24 وAmose نسخه 20 مورد تجزیه و ﺗ ﺤ ﻠ ﯿ ﻞ قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد ضرایب مسیر غیر مستقیم بین ویژگی های شخصیتی برون گرایی (011/0p=, 31/0 β =), وظیفه شناسی (047/0p=, 22/0 β =), گشودگی به تجربه (028/0p=, 11/0 β =) و روان رنجورخویی (000/0p=, 19/0-β =) با بهزیستی روان شناختی معنادار است. مدل پیشنهادی نیز از برازش مطلوبی برخوردار بود (92/0=GFI, 91/0=AGFI, 94/0=CFI, 07/0=RMSEA, 61/2 =X2/df) و نتایج از نقش میانجی گری ذهن آگاهی در رابطه بین ویژگی های شخصیتی و بهزیستی روان شناختی دانش جویان حمایت کرد. نتیجه گیری: نتایج حاکی از آن بود که ویژگی های شخصیتی هم به طور مستقیم و هم با واسطه ذهن آگاهی با بهزیستی روان شناختی رابطه دارند. بنابراین برای افزایش بهزیستی روان شناختی در دانش جویان, مداخله در ویژگی های شخصیتی و ذهن آگاهی می تواند دارای اهمیت باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    رحیمی، سعید، حاجلو، نادر، و بشرپور، سجاد. (1398). مدل پیش بینی بهزیستی روان شناختی دانشجویان بر اساس ویژگی های شخصیتی با میانجی گری ذهن آگاهی. علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)، 26(3 )، 67-78. SID. https://sid.ir/paper/366475/fa

    Vancouver: کپی

    رحیمی سعید، حاجلو نادر، بشرپور سجاد. مدل پیش بینی بهزیستی روان شناختی دانشجویان بر اساس ویژگی های شخصیتی با میانجی گری ذهن آگاهی. علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)[Internet]. 1398؛26(3 ):67-78. Available from: https://sid.ir/paper/366475/fa

    IEEE: کپی

    سعید رحیمی، نادر حاجلو، و سجاد بشرپور، “مدل پیش بینی بهزیستی روان شناختی دانشجویان بر اساس ویژگی های شخصیتی با میانجی گری ذهن آگاهی،” علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)، vol. 26، no. 3 ، pp. 67–78، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/366475/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button