مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

336
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

508
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تبلیغات مقایسه ای در فقه اسلامی، حقوق ایران، فرانسه و اتحادیه اروپا

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 25

چکیده

تبلیغات مقایسه ای یکی از شیوه های رایج تبلیغ کالا و خدمات تجاری است که بر پایه مقایسه ویژگی های ذاتی چون کیفیت ساخت, مواد اولیه, میزان اثربخشی محصولات و. . . یا عناصر بیرونی چون قیمت و مدت ضمانت, پایه گذاری شده است. مقایسه مزبور گاه به صورت صریح و با اشاره به نام و علامت تجاری رقیب و گاه به صورت ضمنی صورت می گیرد. ازآنجاکه از یک سو تبلیغات مقایسه ای می تواند در آگاهی بخشی به مصرف کنندگان و حفظ حقوق ایشان موثر باشد و از سوی دیگر ممکن است حقوق رقبای تجاری را تحت الشعاع قرار دهد, نظام های مختلف حقوقی نسبت به این پدیده, رویکردهای متفاوتی اتخاذ کرده اند؛ حقوقدانان فرانسوی و رویه قضایی این کشور در ابتدا به استناد قواعد عام مسوولیت مدنی و قانون منع تبلیغات گمراه کننده, تبلیغات مقایسه ای را مصداق رقابت نامشروع دانسته و آن را ممنوع و مستوجب مسوولیت مدنی و استحقاق مجازات می دانستند. بااین وجود سرانجام با اصلاحات صورت گرفته در قوانین این کشور, مشروعیت این تبلیغات با رعایت شروطی قانونی گردید. در اتحادیه اروپا نیز سرنوشتی مشابه حقوق فرانسه دامن گیر تبلیغات مقایسه ای بوده و پس از ممنوعیت, سرانجام با رعایت حدود و شرایط مقرر در دستورالعمل های مربوطه, مشروع و قانونی گردید. علیرغم امکان پذیرش مشروعیت تبلیغات مقایسه ای به استناد قواعد و اصول کلی حاکم بر فقه مذاهب اسلامی, می توان گفت ضرورت تصویب قانون خاص در این حوزه در نظام حقوقی ایران به شدت احساس می گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رضوی، سیدعلی، رضوی، سیدمحمد، و صائمی، علی اصغر. (1397). تبلیغات مقایسه ای در فقه اسلامی, حقوق ایران, فرانسه و اتحادیه اروپا. پژوهش های حقوق تطبیقی (مدرس علوم انسانی)، 22(1 (پیاپی 99) )، 1-25. SID. https://sid.ir/paper/366560/fa

    Vancouver: کپی

    رضوی سیدعلی، رضوی سیدمحمد، صائمی علی اصغر. تبلیغات مقایسه ای در فقه اسلامی, حقوق ایران, فرانسه و اتحادیه اروپا. پژوهش های حقوق تطبیقی (مدرس علوم انسانی)[Internet]. 1397؛22(1 (پیاپی 99) ):1-25. Available from: https://sid.ir/paper/366560/fa

    IEEE: کپی

    سیدعلی رضوی، سیدمحمد رضوی، و علی اصغر صائمی، “تبلیغات مقایسه ای در فقه اسلامی, حقوق ایران, فرانسه و اتحادیه اروپا،” پژوهش های حقوق تطبیقی (مدرس علوم انسانی)، vol. 22، no. 1 (پیاپی 99) ، pp. 1–25، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/366560/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button