مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

549
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

482
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تبیین عوامل اصلی شکل دهنده و استقرار رهبری خلاق مدیران: رویکرد داده بنیاد

صفحات

 صفحه شروع 107 | صفحه پایان 123

چکیده

 مقدمه در میان منابع انسانی, نقش رهبری ممتازتر و برجسته تر از سایر افراد است به طوری که می توان گفت موفقیت یک سازمان تا حدود زیادی به کارآمدی مدیریت و رهبری بستگی دارد. پژوهش حاضر با هدف تبیین عوامل اصلی شکل دهنده و استقرار رهبری خلاق مدیران تدوین شده است. روش این پژوهش با رویکرد آمیخته از نوع روش های اکتشافی انجام شد. در گام کیفی و در مرحله نخست بر مبنای نظریه داده بنیاد با استفاده از شیوه ی نمونه گیری هدفمند 14 نفر از متخصصان ذی صلاح (خبرگان) و مدیران حوزه آموزش و پرورش مصاحبه به عمل آمد. داده های این بخش با استفاده از تکنیک مصاحبه نیمه ساختاریافته و بررسی اسناد مکتوب, جمع آوری شدند. تحلیل داده ها به کمک نرم افزار تحلیل کیفی (MAXQDA) و بر مبنای رهیافت نظام مند استراوس و کربین, در سه مرحله کدگذاری باز, محوری و انتخابی انجام گرفت. یافته ها پس از تحلیل داده ها فرایند پرورش رهبری خلاق در مدارس و استنباط در خصوص روابط بین آنها بدست آمد. ابعاد الگوی پارادایمی, شامل: 4 مقوله کلی زمینه های بستر ساز (بلوغ مدیریتی, نظام پرورش خلاقیت), شرایط علی (آگاهی بخشی, گسترش دانش, فرهنگ سازی), راهبردهای عملی (بومی سازی, انعطاف پذیری عملکردی) و مقوله محوری (خلاقیت جویی, خلاقیت پروری و واگذاری اختیار) به دست آمد. نتیجه گیری با توجه به اینکه برخی از عوامل پیشنهادی برگرفته از دیدگاه های خبرگان است, لذا می توان به محققان آینده پیشنهاد کرد که با توجه به بدیع بودن سازه رهبری خلاق به بررسی تفصیلی پیامدهای حاصل از اجرای این عوامل بپردازند, ازجمله برنامه های آموزشی مبتنی بر الگوی پرورش رهبری خلاق خاصیت طولی داشته باشند و با عمل و فعالیت شغلی همراه شوند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    مومنیان، لیلا، رحیمیان، حمید، عباس پور، عباس، فرخی، نورعلی، و سهرابی اسمرود، فرامرز. (1398). تبیین عوامل اصلی شکل دهنده و استقرار رهبری خلاق مدیران: رویکرد داده بنیاد. راهبردهای آموزش (راهبردهای آموزش در علوم پزشکی)، 12(4 )، 107-123. SID. https://sid.ir/paper/366586/fa

    Vancouver: کپی

    مومنیان لیلا، رحیمیان حمید، عباس پور عباس، فرخی نورعلی، سهرابی اسمرود فرامرز. تبیین عوامل اصلی شکل دهنده و استقرار رهبری خلاق مدیران: رویکرد داده بنیاد. راهبردهای آموزش (راهبردهای آموزش در علوم پزشکی)[Internet]. 1398؛12(4 ):107-123. Available from: https://sid.ir/paper/366586/fa

    IEEE: کپی

    لیلا مومنیان، حمید رحیمیان، عباس عباس پور، نورعلی فرخی، و فرامرز سهرابی اسمرود، “تبیین عوامل اصلی شکل دهنده و استقرار رهبری خلاق مدیران: رویکرد داده بنیاد،” راهبردهای آموزش (راهبردهای آموزش در علوم پزشکی)، vol. 12، no. 4 ، pp. 107–123، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/366586/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا