Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

476
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

583
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثر بخشی آموزش شناختی-رفتاری مبتنی بر خستگی بر ابعاد خستگی پرستاران بخش مراقبت ویژه

صفحات

 صفحه شروع 39 | صفحه پایان 45

چکیده

 مقدمه: در سال های اخیر, خستگی در جمعیت پرستاران, موضوع جالب توجه بوده و یک شکایت عمومی در میان آنها محسوب گردیده است. بنابراین به دلیل مشکلات و هزینه های وارد شده در بهره وری و عملکرد شغلی پرستاران استفاده از یک آموزش مؤثر و موفق برای کاهش خستگی ضروری است. هدف پژوهش حاضر, بررسی اثربخشی آموزش شناختی رفتاری مبتنی بر خستگی بر ابعاد خستگی در پرستاران بخش مراقبت ویژه بود. روش کار: این پژوهش نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون, پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه پرستاران زن بخش مراقبت ویژه بیمارستان های آموزشی شهر اراک در سال 1396 تشکیل می دادند. در این پژوهش از روش نمونه گیری در دسترس استفاده شد. براساس لیست پرستاران 40 نفر از میان پرستارانی که مایل به شرکت در پژوهش بودند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. گروه مداخله 8 جلسه 90 دقیقه ای آموزش شناختی رفتاری مبتنی بر خستگی دریافت کردند و گروه کنترل مداخله ای دریافت نکرد. برای جمع آوری داده های پژوهش از مقیاس تأثیر خستگی فیسک (1994) استفاده شد. داده های بدست آمده از اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از تحلیل کوواریانس و توسط نرم افزار Spss-21 تحلیل شد. یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان داد که پس از مداخله آموزش شناختی-رفتاری مبتنی بر خستگی, تفاوت آماری معناداری در میانگین نمره خستگی در ابعاد جسمانی, شناختی و اجتماعی بین پرستاران گروه آزمایش با کنترل به دست آمد (0/05>P). نتیجه گیری: براساس نتایج این پژوهش می توان از آموزش شناختی رفتاری مبتنی بر خستگی برای کاهش علائم خستگی (جسمانی, شناختی و اجتماعی) پرستاران استفاده نمود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عباسی، مسلم، سبحانی، رقیقه، پیرانی، ذبیح، و زارعی، محمدحسین. (1398). اثر بخشی آموزش شناختی-رفتاری مبتنی بر خستگی بر ابعاد خستگی پرستاران بخش مراقبت ویژه. آموزش پرستاری، 8(3)، 39-45. SID. https://sid.ir/paper/366767/fa

    Vancouver: کپی

    عباسی مسلم، سبحانی رقیقه، پیرانی ذبیح، زارعی محمدحسین. اثر بخشی آموزش شناختی-رفتاری مبتنی بر خستگی بر ابعاد خستگی پرستاران بخش مراقبت ویژه. آموزش پرستاری[Internet]. 1398؛8(3):39-45. Available from: https://sid.ir/paper/366767/fa

    IEEE: کپی

    مسلم عباسی، رقیقه سبحانی، ذبیح پیرانی، و محمدحسین زارعی، “اثر بخشی آموزش شناختی-رفتاری مبتنی بر خستگی بر ابعاد خستگی پرستاران بخش مراقبت ویژه،” آموزش پرستاری، vol. 8، no. 3، pp. 39–45، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/366767/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا