مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

940
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,145
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر هوش هیجانی بر مهارتهای ارتباطی دانشجویان پرستاری

صفحات

 صفحه شروع 27 | صفحه پایان 32

چکیده

 مقدمه: انسان با برخورداری از هوش هیجانی به زندگی خود نظم می بخشد و به رفتارهای پرخطر کمتری دست میزند. یک پرستار تنها به دانش و مهارت نیاز ندارد؛ بلکه شیوه برخورد با افراد متفاوت نیز مهم است. هوش هیجانی به افراد کمک می کند تحت شرایط سخت بهتر فکر کنند و ارتباط موثرتری را با دیگران داشته باشند. لذا این مطالعه به بررسی تاثیر آموزش هوش هیجانی بر بهبود مهارتهای ارتباطی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی زاهدان پرداخته است. روش کار: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی با طرح قبل و بعد بود. جامعه آماری پژوهش شامل 96 نفر از دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بود, که با روش نمونه گیری تصادفی در سال 95 انتخاب شدند. مهارتهای ارتباطی آنها قبل و بعد از آموزش با استفاده از پرسشنامه مهارتهای ارتباطی کویین دام طی 8 هفته متوالی به صورت جلسات 90 دقیقه ای سنجیده شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های: میانگین و انحراف معیار, تی زوجی و تی مستقل استفاده گردید. از نرم افزار22 spss, جهت تجزیه و تحلیل دادها استفاده شد. یافته ها: میانگین کل نمره خوداظهاری مهارتهای ارتباطی دانشجویان قبل از آموزش 111. 44 و بعد از آموزش123. 30 برآورد شد. بالاترین نمره مربوط به مولفه مهارت دریافت و ارسال پیام و کمترین نمره مربوط به مهارت ارتباط توام با قاطعیت بود. بین هوش هیجانی با مهارتهای ارتباطی و مولفه های آن رابطه مثبت و معناداری وجود داشت(P<0. 01), یافته ها نشان داد که آموزش هوش هیجانی تاثیر معناداری بر بهبود مهارتهای ارتباطی و مولفه های آن داشته است(P<0. 01). نتیجه گیری: با توجه به این که افزایش هوش هیجانی, شیوه ای موثر جهت بهبود مهارتهای ارتباطی دانشجویان پرستاری است, پیشنهاد می شود آموزش هوش هیجانی در تمای رشته های علوم پزشکی مورد توجه قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    میری، قمر، جلال منش، شمس الملوک ، و فشارکی، محمد. (1398). تاثیر هوش هیجانی بر مهارتهای ارتباطی دانشجویان پرستاری. روان پرستاری، 7(1 )، 27-32. SID. https://sid.ir/paper/366797/fa

    Vancouver: کپی

    میری قمر، جلال منش شمس الملوک ، فشارکی محمد. تاثیر هوش هیجانی بر مهارتهای ارتباطی دانشجویان پرستاری. روان پرستاری[Internet]. 1398؛7(1 ):27-32. Available from: https://sid.ir/paper/366797/fa

    IEEE: کپی

    قمر میری، شمس الملوک جلال منش، و محمد فشارکی، “تاثیر هوش هیجانی بر مهارتهای ارتباطی دانشجویان پرستاری،” روان پرستاری، vol. 7، no. 1 ، pp. 27–32، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/366797/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button