مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,360
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

555
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی شاخص های پایداری در حمل ونقل شهری با استفاده از روش تاپسیس (مطالعه ی موردی: شهر کرمانشاه)

صفحات

 صفحه شروع 686 | صفحه پایان 671

چکیده

 در این مقاله شاخص های پایداری در حمل ونقل شهری کرمانشاه با هدف اولویت بندی گزینه های ایده آل در سیستم حمل ونقل این شهر ارزیابی, و بر شیوه های حمل ونقل عمومی تأکید می شود. بدین منظور, چهار گزینة تاکسی, اتوبوس, منوریل و پیاده روی به عنوان چهار شیوة حمل ونقل عمومی, با توجه به بیست شاخص در حوزه های اقتصادی, اجتماعی, کالبدی و زیست محیطی ارزیابی شده است. از آنجا که در پژوهش حاضر, شاخص های متفاوتی برای انتخاب گزینه ها به کار رفته است, به منظور تحلیل و ارزیابی, روش های تصمیم گیری چندشاخصه و تکنیک تاپسیس استفاده شده است. این پژوهش توصیفی است و جامعة آماری آن شامل متخصصان حوزة حمل ونقل در شهر کرمانشاه است. نمونه ی آماری این پژوهش شامل چهل نفرند که به صورت تصادفی انتخاب شدند. داده ها از طریق پرسشنامه جمع آوری شد و درمجموع, از هر نفر بیست نکته درباره ی جنبه های مختلف پایداری پرسش شد. پاسخ ها در قالب طیف لیکرت پنج قسمتی دسته بندی شدند. پس از طی فرایند پیش­ آزمایش, سنجش روایی و پایایی آن صورت گرفت. برای سنجش پایایی از آلفای کرونباخ در نرم افزار SPSS استفاده شد که حدود 734/0 است. بدین­ ترتیب, پرسش ها سازگاری درونی دارند. پرسشنامه های نهایی بین چهل نفر از متخصصان حوزة حمل ونقل شهری شامل کارشناسان این حوزه و استادان برنامه ریزی شهری توزیع شد. مطابق نتایج, پیاده روی در رتبة اول, تاکسی و اتوبوس در رتبة دوم و منوریل در رتبة نهایی از نظر اهمیت قرار دارند. در این بین, پیاده روی به دلیل هزینه ی کمتر, انعطاف پذیری بیشتر, افزایش تعامل اجتماعی و حمایت از محیط زیست, امتیاز بیشتری دارد. منوریل نیز به دلیل افزایش میزان سرمایه گذاری, تأثیر بیشتر بر پراکنش شهری, و انعطاف پذیری اندک, نامطلوب ترین گزینه است. از طرفی اختلاف اندکی میان گزینه های تاکسی, اتوبوس و پیاده روی وجود دارد؛ بنابراین, برای حفظ پایداری سیستم حمل ونقل شهری, ترکیبی از عناصر تاکسی, اتوبوس و پیاده روی برای سفرهای درون شهری پیشنهاد می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شاهینی فر، مصطفی، پاهکیده، اقبال، و چاره جو، فرزین. (1396). ارزیابی شاخص های پایداری در حمل ونقل شهری با استفاده از روش تاپسیس (مطالعه ی موردی: شهر کرمانشاه). پژوهش های جغرافیای برنامه ریزی شهری، 5(4 )، 686-671. SID. https://sid.ir/paper/367080/fa

    Vancouver: کپی

    شاهینی فر مصطفی، پاهکیده اقبال، چاره جو فرزین. ارزیابی شاخص های پایداری در حمل ونقل شهری با استفاده از روش تاپسیس (مطالعه ی موردی: شهر کرمانشاه). پژوهش های جغرافیای برنامه ریزی شهری[Internet]. 1396؛5(4 ):686-671. Available from: https://sid.ir/paper/367080/fa

    IEEE: کپی

    مصطفی شاهینی فر، اقبال پاهکیده، و فرزین چاره جو، “ارزیابی شاخص های پایداری در حمل ونقل شهری با استفاده از روش تاپسیس (مطالعه ی موردی: شهر کرمانشاه)،” پژوهش های جغرافیای برنامه ریزی شهری، vol. 5، no. 4 ، pp. 686–671، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/367080/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا