مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

421
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

170
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عوامل روانشناختی مؤثر بر قصد کشاورزان به منظور متنوع سازی محصولات کشاورزی؛ مورد مطالعه شهرستان خرم آباد

صفحات

 صفحه شروع 281 | صفحه پایان 293

چکیده

 در رابطه با توسعه کشاورزی, "متنوع سازی" یکی از اصطلاحاتی است که در دهه های اخیر اغلب مورد استفاده قرار گرفته است. تنوع محصول اغلب به عنوان استراتژی برای بهبود پایداری سیستم های تولید محصولات کشاورزی ارایه می شود که با مدیریت خوب می تواند به کاهش استفاده از نهاده ها – آفت کش ها, کود, آب-و آسیب های محیط زیستی گردد. با این حال, علی رغم مزایای متنوع سازی از لحاظ پایداری محیط زیستی و اقتصادی هنوز این نوع روش کشاورزی در بین کشاورزان مورد پذیرش قرار نگرفته است. هدف از مطالعه حاضر, بررسی عوامل روانشناسی مؤثر بر قصد کشاورزان در متنوع سازی محصولات کشاورزی می باشد. برای رسیدن به این هدف از تئوری رفتار برنامه ریزی شده به عنوان چارچوب اصلی استفاده شد. جامعه آماری شامل کلیه کشاورزان گندمکار شهرستان خرم آباد (17623N= ) بود که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان, حجم نمونه 375 نفر تعیین شد. برای گردآوری داده ها از پزسشنامه استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از مدلسازی معادلات ساختاری با به کارگیری نرم افزار AMOS24 استفاده شد. نتایج نشان داد نگرش, هنجار ذهنی و کنترل رفتاری درک شده رابطه مثبتی با قصد کشاورزان در متنوع سازی محصولات کشاورزی دارند. به علاوه هنجار ذهنی بیشترین اثر مستقیم و باورهای رفتاری بیشترین اثر غیر مستقیم را بر قصد کشاورزان داشت. نتایج این مطالعه می تواند به توسعه استراتژی ها و سیاست های دولتی برای افزایش تنوع سازی در تولیدات کشاورزی به واسطه کشاورزان کوچک کمک کند و باعث توسعه روستایی شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    قنبری، رضوان، عزیزی، خسرو، و غلامرضایی، سعید. (1399). عوامل روانشناختی مؤثر بر قصد کشاورزان به منظور متنوع سازی محصولات کشاورزی؛ مورد مطالعه شهرستان خرم آباد. تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران (علوم کشاورزی ایران)، 51(2 )، 281-293. SID. https://sid.ir/paper/367194/fa

    Vancouver: کپی

    قنبری رضوان، عزیزی خسرو، غلامرضایی سعید. عوامل روانشناختی مؤثر بر قصد کشاورزان به منظور متنوع سازی محصولات کشاورزی؛ مورد مطالعه شهرستان خرم آباد. تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران (علوم کشاورزی ایران)[Internet]. 1399؛51(2 ):281-293. Available from: https://sid.ir/paper/367194/fa

    IEEE: کپی

    رضوان قنبری، خسرو عزیزی، و سعید غلامرضایی، “عوامل روانشناختی مؤثر بر قصد کشاورزان به منظور متنوع سازی محصولات کشاورزی؛ مورد مطالعه شهرستان خرم آباد،” تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران (علوم کشاورزی ایران)، vol. 51، no. 2 ، pp. 281–293، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/367194/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button