Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

616
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

633
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مطالعه اثربخشی گشتالتِ لوگوتایپ های تجاری بر مخاطب با پیروی از الگوی آیدا (مورد مطالعه؛ لوگوتایپ شرکت حریر)

صفحات

 صفحه شروع 155 | صفحه پایان 165

چکیده

 لوگوتایپ, نشان نوشته ای گرافیکی است که توسط سرمایه داران تجاری, موسسات, اشخاص حقیقی و. . ., برای متمایز کردن نام خود از دیگران, استفاده می شود. از جمله وجوه تمایز لوگوتایپ ها, گشتالتِ آن هاست, که به سازمان دهی و شکل بندی آن ها اشاره می کند. گشتالت, عنوانِ مکتبی است در روا ن شناسی, که چگونگی ادراک بصری انسان از محیط پیرامونش را مورد بررسی قرار می-دهد. هدف پژوهش حاضر, بررسی اثربخشی لوگوتایپ ها از منظر روان شناسی گشتالت بر روی مخاطب است؛ تا به نکاتی کیفی در طراحی موثرتر لوگوتایپ ها دست یابد. معیار سنجش اثربخشی لوگوها, مدل آیدا می باشد. آیدا, الگویی است رایج در مدیریت بازاریابی که به ارزیابی جایگاه تبلیغات و سایر فعالیت های اقناعی بر مخاطب می پردازد. مطابق این الگو, تبلیغاتی اثربخش و موفق هستند که مشتری را از چهار مرحله جلب توجه, ایجاد علاقه, ایجاد تمایل به خرید و اقدام به خرید, عبور دهند. در این تحقیق, روش توصیفی-پیمایشی و مورد مطالعاتی لوگوتایپ شرکت تولید پارچه حریر بوده است. تحلیل یافته ها, چنین نشان داد که, گشتالت لوگوتایپ حریر به واسطه برخورداری از اصول مشابهت, مجاورت, یک پارچگی, تداوم, مناسبات نقش و زمینه و قابلیت بالایِ پراگنانس, بر مشتری اثربخش است و این اثربخشی در دو مرحله جلب توجه و ایجاد علاقه, مطلوب و در دو مرحله تمایل به خرید و اقدام به خرید, نسبتا مطلوب برآورد شد. بنابراین, یکی از شیوه های کنترل کیفی لوگوها به منظور اثربخشی بیش تر بر مخاطب, متوسل شدن به اصول گشتالت در طراحی آن هاست.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فلاحی، فرزانه، و سلیمانی، بهزاد. (1398). مطالعه اثربخشی گشتالتِ لوگوتایپ های تجاری بر مخاطب با پیروی از الگوی آیدا (مورد مطالعه؛ لوگوتایپ شرکت حریر). مبانی نظری هنرهای تجسمی، -(8 )، 155-165. SID. https://sid.ir/paper/367799/fa

    Vancouver: کپی

    فلاحی فرزانه، سلیمانی بهزاد. مطالعه اثربخشی گشتالتِ لوگوتایپ های تجاری بر مخاطب با پیروی از الگوی آیدا (مورد مطالعه؛ لوگوتایپ شرکت حریر). مبانی نظری هنرهای تجسمی[Internet]. 1398؛-(8 ):155-165. Available from: https://sid.ir/paper/367799/fa

    IEEE: کپی

    فرزانه فلاحی، و بهزاد سلیمانی، “مطالعه اثربخشی گشتالتِ لوگوتایپ های تجاری بر مخاطب با پیروی از الگوی آیدا (مورد مطالعه؛ لوگوتایپ شرکت حریر)،” مبانی نظری هنرهای تجسمی، vol. -، no. 8 ، pp. 155–165، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/367799/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا