مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

391
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

554
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل بینامتنی نشان خطی مربع درخطوط ایلامی و دست بافتههای معاصر ایرانی

صفحات

 صفحه شروع 91 | صفحه پایان 104

چکیده

 بافته­ های ایرانی, نقوشی را به نمایش می­ گذارند که سینه به سینه منتقل شده­ اند. پرسش اصلی تحقیق حاضر این است که, نشانه ­ های هندسی شکل یافته بر اساس مربع در خطوط کهن ایلامی چه تفاوت­ ها و چه شباهت­ هایی با نقوش هندسی دست بافته­ های معاصر ایران دارند و چه رابطه بصری میان نشانه ­ های مربع شکل در خطوط کهن ایرانی و نقوش دست بافته ­ های ایرانی می­ توان مطرح کرد. در حقیقت, چگونگی تداوم حیات نشان­ های مربع شکل در خطوط ایلامی بر دست بافته ­ های ایرانی پرسش اصلی تحقیق حاضر است. تحلیل رابطه بینامتنی صریح و ضمنی نقوش مربع شکل میان نقوش بافته­ ها و علایم خطی از اهداف پژوهش حاضراست. مقایسه تطبیقی میان نشانه ­ های خطی مربع ­ شکل پیشاایلامی و مخطط ­ ایلامی با نقوش دست بافته ­ ها از دیگر موارد مورد توجه است. روش تحقیق, توصیفی تحلیلی است. روش گردآروی مطالب, کتابخانه ­ ای از طریق فیش ­ برداری و تصویرخوانی است. براساس نتایج تحقیق, می­ توان گفت خطوط کتیبه ­ های ایلامی کهن­ ترین پیش­ متن شکل­ گیری نقوش هندسی دست بافته ­ هاست. 21 نشان هندسی برگرفته از نقش هندسی مربع در خطوط کهن ایلامی و دست بافته ­ های ایرانی مشابه ­ اند. برخی از نشانه ­ ها, کاملا منفرد و به صورت نقش تکراری بر متن و حاشیه دست بافته ­ ها تکرار شده­ اند و برخی از نشانه ­ ها ساختار کلی یک بافته را تشکیل می­ دهند که تداعی­ کننده رابطه بینامتنی ضمنی هستند. آنچه مسلم است, 21 نشان خطی, که تاکنون تصور می­ شد به فراموشی سپرده شده, تا عصر حاضر در بافته­ های ایرانی تداوم یافته ­ اند. تفاوت اصلی این دو دسته نقش ­ پردازی نشانه ­ ها, تغییر نظام چیدمان نشانه ­ ها از خط و نگارش تحت قواعد زبان ایلامی به نقش هندسی تکرار شونده بر متن بافته ­ های ایرانی است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عابددوست، حسین، و کاظم پور، زیبا. (1399). تحلیل بینامتنی نشان خطی مربع درخطوط ایلامی و دست بافتههای معاصر ایرانی. مبانی نظری هنرهای تجسمی، -(9 )، 91-104. SID. https://sid.ir/paper/367805/fa

    Vancouver: کپی

    عابددوست حسین، کاظم پور زیبا. تحلیل بینامتنی نشان خطی مربع درخطوط ایلامی و دست بافتههای معاصر ایرانی. مبانی نظری هنرهای تجسمی[Internet]. 1399؛-(9 ):91-104. Available from: https://sid.ir/paper/367805/fa

    IEEE: کپی

    حسین عابددوست، و زیبا کاظم پور، “تحلیل بینامتنی نشان خطی مربع درخطوط ایلامی و دست بافتههای معاصر ایرانی،” مبانی نظری هنرهای تجسمی، vol. -، no. 9 ، pp. 91–104، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/367805/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button