مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

7,633
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

درآمدی بر فلسفه آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران

صفحات

 صفحه شروع 9 | صفحه پایان 48

کلیدواژه

ثبت نشده است

چکیده

 تاکنون، به صراحت و به صورت مدون، فلسفه ای برای آموزش و پرورش کشور ما مشخص نگردیده است. با توجه به نقش بنیادی و هدایت کننده فلسفه آموزش و پرورش، آشکار است که تدوین چنین فلسفه ای، شرط لازم و اجتناب ناپذیر تامین انسجام فکری و عملی در سطوح تصمیم گیری و نیز اجرایی آموزش و پرورش است.محقق، در پی فراهم آوردن صورت بندی اولیه ای برای فلسفه آموزش و پرورش کشور، عناصر و چارچوب اساسی چنین فلسفه ای را در اندیشه اسلامی، که بستر اصلی فرهنگ جامعه محسوب میشود، جستجو کرده است. سوالهای اصلی تحقیق، ناظر بر آن است که آموزه های اساسی اسلامی در ابعاد هستی شناختی، معرفت شناختی و ارزشش ناختی مشخص گردد و بنا به اقتضای آنها، مفهوم تعلیم و تربیت، هدف، مبانی، اصول و روش های آن معین شود و نقش این مجموعه، به منزله یک چارچوب معیاری، در تحلیل و نقد وضع جاری آموزش و پرورش تشریح گردد.تحلیل پیشینه نشان داده است که سه رویکرد در تدوین اندیشه اسلامی در باب آموزش و پرورش اسلامی وجود دارد: اعراض کلی از فلسفه و اکتفا به متون دینی، تکیه بر نظام های فلسفی مسلمانان و استفاده از فلسفه به مثابه روش و ساختار برای مطالعه متون دینی. در تحقیق حاضر نیز رویکرد سوم اتخاذ شده است.در روش شناسی تحقیق، الگوی پیشنهادی ویلیام فرانکنا برای تحلیل فلسفه های آموزش و پرورش، مورد بررسی و بازسازی قرار گرفته و شکل بازسازی شده آن، در صورت بندی فلسفه آموزش و پرورش به کار گرفته شده است.در اشاره به یافته های تحقیق، قابل ذکر است که در تحقیق حاضر، مفهوم گسترده ای از ”مبانی آموزش و پرورش“ مورد نظر بوده است که ناظر بر گزاره های توصیفی و تبینی است و در سه دسته، مورد بحث قرار گرفته است: نقش مبانی نوع 1 در تعیین هدف و مفهوم اساسی آموزش و پرورش، نقش مبانی نوع 2 در تعیین اصول آموزش و پرورش و نقش مبانی نوع 3 در تعیین روشهای آموزش و پرورش آشکار میگردد.مبانی نوع 1 شامل گزارههایی هستی شناختی و انسان شناختی و ارزش شناختی است که هدف و مفهوم اساسی آموزش و پرورش را مشخص میکند. در این قسمت، ”حیات پاک“ به منزله هدف غایی آموزش و پرورش پیشنهاد شده است. حیات پاک متضمن تحولی در ابعاد فردی و اجتماعی زندگی آدمی، بر اساس گرویدن به خداست. در این گونه از زندگی، جسم وجان فرد و نیز عرصه حیات جمعی، از پلیدی به پاکی میگراید. حیات پاک مستلزم آن است که فرد در جسم، به پاکی، سلامت و قوت نایل گردد، در اندیشه، به اعتقادهای درست دست یازد، در گرایش و اراده، حرکتی معطوف به خیر بیابد و در عرصه حیات جمعی، غنا، عفّت و عدالت / رافت فراهم گردد. مفهوم اساسی آموزش و پرورش، ناظر بر جریان ربوبی شدن آدمی است؛ جریانی دو سویه از ناحیه مربی و متربی که با نظر به آن، معلم محوری و شاگرد محوری، هر دو به سبب یکسویگی، غیرقابل قبول اند.مبانی نوع 2 شامل دستهای از گزارههایی انسان شناختی، معرفت شناختی و ارزش شناختی است که اصول آموزش و پرورش را معین میسازند. مقصود از اصول، گزاره های تجویزی است که قواعد راهنمای عمل را در آموزش و پرورش معلوم میکنند. با توجه به اقسام سه گانه این نوع مبانی، اصول آموزش و پرورش، در سه محور اصول انسان شناختی، معرفت شناختی و ارزش شناختی مطرح گردیده است. مبانی نوع 3 شامل گزاره های واقع نگری است که دسترسی به روشهای آموزش و پرورش را میسر می گرداند. این دسته از مبانی، به طور غالب، ناظر بر گزاره های تجربی است و از همین رو، فراهم آوردن و استفاده از داده های تجربی، در آن نقش اساسی ایفا میکند. در این قسمت، نمونه ای از مبانی و روشهای آموزش و پرورش توضیح داده شده است. با نظر به چارچوب و معیارهای به دست آمده، تحلیل هایی نقدگونه در مورد وضع رایج آموزش و پرورش مطرح گردیده است. این تحلیل ها شامل روششناسی یافته های تجربی مؤثر بر آموزش و پرورش، مهارت گرایی در آموزش فنی و حرف های، گرایش به فنآوری اطلاعات و جریان اصلاحات در آموزش و پرورش است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    باقری، خسرو. (1382). درآمدی بر فلسفه آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران. نوآوری های آموزشی، 2(4)، 9-48. SID. https://sid.ir/paper/367883/fa

    Vancouver: کپی

    باقری خسرو. درآمدی بر فلسفه آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران. نوآوری های آموزشی[Internet]. 1382؛2(4):9-48. Available from: https://sid.ir/paper/367883/fa

    IEEE: کپی

    خسرو باقری، “درآمدی بر فلسفه آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران،” نوآوری های آموزشی، vol. 2، no. 4، pp. 9–48، 1382، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/367883/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button