مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,960
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

855
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل دسترسی به فرصتهای برابر در توسعه آموزش عالی دولتی در کشور

صفحات

 صفحه شروع 73 | صفحه پایان 95

چکیده

 دسترسی به فرصتهای برابر آموزشی یکی از آرمانهای بسیاری از نظامها (و از جمله نظام جمهوری اسلامی ایران که مبتنی بر عدالت اجتماعی طراحی شده) است. برای تحقق این مهم از یک سو به سنجش موقعیت میزان دسترسی به فرصتهای آموزشی در مناطق مختلف کشور و بین اقشار زن و مرد در مقاطع تحصیلی نظیر دبستان, راهنمایی تحصیلی, دبیرستان و دانشگاه نیاز است و از سوی دیگر راهکارهایی برای کاهش نابرابری در دسترسی به فرصتهای آموزشی باید مد نظر قرار گیرد. در این مقاله که با استفاده از بخشی از نتایج پایان نامه دکتری در رشته مدیریت آموزشی در کشور تدوین شده است, ابتدا ضمن مرور ادبیات موضوع, برداشتهای مختلف از عدالت آموزشی و منظور از دسترسی برابر به فرصتهای آموزشی تشریح گردیده و راهکارهای ایجاد فرصت برابر در دسترسی به آموزش عالی با استفاده از تجارب جهانی مدنظر قرار گرفته است. سپس با انجام یک تحقیق توصیفی به سنجش موقعیت آموزش عالی در استانهای مختلف کشور با بهره گیری از آمار دانشجویان دختر و پسر پذیرفته شده هر استان در کنکور سراسری سال مورد نظر دانشگاه های دولتی کشور نسبت به جمعیت دختر و پسر دیپلمه همان استان (در رده های سنی 18-22 سال) در همان سال پرداخته شده است. سرانجام, استانهایی که دیپلمه های آنها در حد بالای متوسط جذب دانشگاه ها شده اند به تفکیک دختران و پسران و به کمک ضریب جینی و منحنی لورنز مشخص گردیده اند. همچنین استانهایی که با معیار ورود دیپلمه های آنها به آموزش عالی دولتی, محروم تشخیص داده شده اند, مشخص گردیده و نتایج آن با استفاده از نمودارها و جداول توصیف شده اند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مسعودی، عصمت، و جواهری، منوچهر. (1382). تحلیل دسترسی به فرصتهای برابر در توسعه آموزش عالی دولتی در کشور. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، 9(2-1 (28-27))، 73-95. SID. https://sid.ir/paper/367929/fa

    Vancouver: کپی

    مسعودی عصمت، جواهری منوچهر. تحلیل دسترسی به فرصتهای برابر در توسعه آموزش عالی دولتی در کشور. پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی[Internet]. 1382؛9(2-1 (28-27)):73-95. Available from: https://sid.ir/paper/367929/fa

    IEEE: کپی

    عصمت مسعودی، و منوچهر جواهری، “تحلیل دسترسی به فرصتهای برابر در توسعه آموزش عالی دولتی در کشور،” پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، vol. 9، no. 2-1 (28-27)، pp. 73–95، 1382، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/367929/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button