مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,084
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

608
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رویکردی اساسی در بررسی سلامت روانی دانشجویان «مدلی برای مداخله»

صفحات

 صفحه شروع 127 | صفحه پایان 155

چکیده

 بهداشت روانی فقدان بیماری روانی و حالتی از سلامتی را در بر می گیرد. در این راستا یکی از اهداف سازمان جهانی بهداشت کاهش میزان بروز بیماریهای روانی است. بار مالی و اجتماعی بیماریهای روانی فشار بزرگی را به دولتهای اکثر جوامع وارد می سازد. افت عملکرد و کاهش بهره وری اقتصادی جمعیتهای مبتلا به بیماری روانی واقعیتی انکارناپذیر است. با توجه به این که اکثر مبتلایان به بیماری روانی جوانان هستند, توجه و اهتمام دولتها در سراسر دنیا به این امر ضروری است. متاسفانه بخشی از جوانان که به بیماری روانی مبتلا می شوند, دانشجویان هستند. همان طور که مشکلات و بیماریهای روانی دانشجویان می توانند لطمه جبران ناپذیری به جوامع وارد سازند, ارتقای سطح بهداشت روانی و درمان مشکلات روانی دانشجویان از اموری است که باید جدی گرفته شود. بدین منظور مطالعه ای در راستای بررسی سلامت روانی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان ورودی سال 1379 رشته روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن بودند که از بین آنها 120 نفر (60 زن و 60 مرد) به صورت تصادفی انتخاب شدند. چون هدف پژوهش بررسی میزان فراوانی افسردگی در این دانشجویان بوده است پرسشنامه افسردگی بک در اختیار آنها قرار گرفت. نتایج نشان دادند که 29.82% کل دانشجویان افسرده بودند که از این تعداد 19.1% افسردگی خفیف, 6.66% افسردگی متوسط, 3.33% افسردگی نسبتا شدید و 0.83% افسردگی شدید داشتند. میانگین افسردگی دانشجویان دختر بیشتر از دانشجویان پسر بوده است (9.8 و 6.5) و این تفاوت از نظر آماری معنی دار بود (P<0.05). میانگین افسردگی دانشجویان مجرد بیشتر از دانشجویان متاهل بوده است (5.4 و 3.2) و این تفاوت از نظر آماری معنی دار بوده است (P<0.01). میانگین افسردگی دانشجویان غیر بومی بیشتر از دانشجویان بومی بوده است (6.7 و 4) و این تفاوت از نظر آماری معنی دار بوده است (P<0.05). در همین راستا, مدلهایی برای مداخله در زمینه پیشگیری و درمان بیماریهای روانی در دانشجویان پیشنهاد شده است. برخی از دانشگاه های دنیا این مدلهای مداخله ای را برای کمک به دانشجویان و ارتقای سطح سلامت روانی آنها به کار می گیرند. به نظر می رسد که تلفیقی از راهکارها و راهبردهای مربوط به مدلهای مختلف دانشگاه های خارج از کشور را می توان در دانشگاه های کشورمان به کار گرفت. در این مقاله تعدادی از مدلهای مداخله ای ارائه شده اند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    جزایری، علیرضا، و قهاری، شهربانو. (1382). رویکردی اساسی در بررسی سلامت روانی دانشجویان «مدلی برای مداخله». پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، 9(2-1 (28-27))، 127-155. SID. https://sid.ir/paper/368211/fa

    Vancouver: کپی

    جزایری علیرضا، قهاری شهربانو. رویکردی اساسی در بررسی سلامت روانی دانشجویان «مدلی برای مداخله». پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی[Internet]. 1382؛9(2-1 (28-27)):127-155. Available from: https://sid.ir/paper/368211/fa

    IEEE: کپی

    علیرضا جزایری، و شهربانو قهاری، “رویکردی اساسی در بررسی سلامت روانی دانشجویان «مدلی برای مداخله»،” پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، vol. 9، no. 2-1 (28-27)، pp. 127–155، 1382، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/368211/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا