Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

288
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

478
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی پدیده بدساختاری دانش و ساخت و رواسازی آزمون «نشانه های رفتاری بدساختاری دانش ریاضی»

صفحات

 صفحه شروع 1083 | صفحه پایان 1095

چکیده

 زمینه: مطالعات متعددی بر چگونگی ایجاد ساختار دانش و عوامل موثر بر آن پرداخته اند. اما پژوهشی که به بررسی پدیده بدساختاری دانش و ساخت و رواسازی آزمون "نشانه های رفتاری بدساختاری دانش ریاضی" پرداخته باشد مغفول مانده است. هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی پدیده بدساختاری دانش و ساخت و رواسازی آزمون "نشانه های رفتاری بدساختاری دانش ریاضی" در دانش آموزان پایه ششم انجام شده است. روش: پژوهش از نظر هدف, بنیادی و از لحاظ گرداوری اطلاعات آمیخته (کمی-کیفی) اکتشافی بود. در بخش کیفی, با مصاحبه نیمه ساختاریافته و روش داده بنیاد (کدگذاری باز و محوری), نشانه های رفتاری بدساختاری دانش, مشخص گردید و در بخش کمی, ویژگی های روانسنجی پرسشنامه, مورد بررسی قرار گرفت. نمونه مورد مطالعه در بخش کیفی, با روش هدفمند در دسترس (وجود تمایل برای همکاری), به تعداد 10 نفر تا حد اشباع نظرات و در بخش کمی, 20 مدرسه با تعداد 37 کلاس پایه ششم با تعداد 1073 دانش آموز, با روش خوشه ای, انتخاب شد. ابزار پژوهش حاضر عبارتند از: پرسشنامه محقق ساخته "نشانه های رفتاری بدساختاری دانش (1398). تحلیل داده ها با روش تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تاییدی انجام شد. یافته ها: از تحلیل مصاحبه ها, 26 کد باز و 7 کد محوری عدم ایجاد کانال ارتباطی با معلم, چینش کلاسی نامتعارف (عدم قرارگیری در دید معلم), فرار از موقعیت, بیقراری کلاسی, حالت بی رغبتی و عدم تمرکز, منحرف کردن فرایند کلاسی و واکنش ها هنگام تدریس موضوع جدید به عنوان نشانه های رفتاری بدساختاری دانش ریاضی در پایه ششم ابتدایی به دست آمد. همچنین, درستی محتوایی پرسشنامه با شاخص CVR و درستی سازه پرسشنامه با تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی, تایید شد و ضریب آلفای کرونباخ, قابلیت اعتماد درونی بالایی برای کل پرسشنامه و مولفه های آن نشان داد. نتیجه گیری: نتایج حاکی از وجود پدیده ی بدساختاری دانش ریاضی در دانش آموزان, قابل شناسایی بودن نشانه های رفتاری آن و فراهم کردن زمینه اصلاح بدساختاری دانش ریاضی است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    داداش زاده، مجید، فرخی، نورعلی، مینایی، اصغر، عسگری، محمد، و کولایی نژاد، جمال الدین. (1399). بررسی پدیده بدساختاری دانش و ساخت و رواسازی آزمون «نشانه های رفتاری بدساختاری دانش ریاضی». مجله علوم روانشناختی، 19(93 )، 1083-1095. SID. https://sid.ir/paper/368470/fa

    Vancouver: کپی

    داداش زاده مجید، فرخی نورعلی، مینایی اصغر، عسگری محمد، کولایی نژاد جمال الدین. بررسی پدیده بدساختاری دانش و ساخت و رواسازی آزمون «نشانه های رفتاری بدساختاری دانش ریاضی». مجله علوم روانشناختی[Internet]. 1399؛19(93 ):1083-1095. Available from: https://sid.ir/paper/368470/fa

    IEEE: کپی

    مجید داداش زاده، نورعلی فرخی، اصغر مینایی، محمد عسگری، و جمال الدین کولایی نژاد، “بررسی پدیده بدساختاری دانش و ساخت و رواسازی آزمون «نشانه های رفتاری بدساختاری دانش ریاضی»،” مجله علوم روانشناختی، vol. 19، no. 93 ، pp. 1083–1095، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/368470/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا