Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,134
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

966
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی مدل بهبود عملکرد مدیران مدارس ابتدایی: یک مطالعه کیفی

صفحات

 صفحه شروع 471 | صفحه پایان 484

چکیده

 زمینه: از مهم ترین عوامل تعالی یا تباهی هر سازمانی, کیفیت عملکرد مدیران مدارس است. بهبود عملکرد و توسعه کیفی مدیران مدارس ابتدایی موجب افزایش کارایی و اثربخشی و ایجاد تغییر و تحول در نظام آموزشی است. هر چند مطالعاتی پیرامون بهبود عملکرد مدیران مدارس در ایران انجام گرفته است, اما مطالعه کیفی که به بهبود عملکرد مدیران مدارس ابتدایی بپردازد, مغفول مانده است. هدف: این پژوهش با هدف طراحی و آزمون مدل بهبود عملکرد مدیران مدارس ابتدایی استان کرمانشاه انجام شد. روش: پژوهش حاضر با یک طرح آمیخته با هر دو رویکرد کیفی و کمی در سال تحصیلی 99-1398 انجام شد. در رویکرد کیفی از روش نظریه ای زمینه ای استفاده شد. در این راستا با استفاده از رویکرد هدفمند و به کارگیری معیار اشباع نظری تلاش شد تا با استفاده از فن مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته, ادراک و تجربه 15 نفر (از اعضای هییت علمی دانشگاه ها و مدیران کل و معاونین شاغل در آموزش و پرورش استان کرمانشاه) به صورت ملاک محور مورد بررسی عمیق قرار گیرد. ابزار پژوهش بخش کیفی مصاحبه های نیمه ساختاریافته بود. در بخش کمی داده های لازم با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر داده های کیفی ساخته و در بین 228 نفر از مدیران مدارس ابتدایی استان کرمانشاه به اجرا در آمد. برای تحلیل داده ها, در بخش کیفی از روش کدگذاری سیستماتیک و در بخش کمی از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (تحلیل عاملی تاییدی) با استفاده از نرم افزار Smart pls استفاده شد. یافته ها: پس از پیاده سازی مصاحبه ها و تحلیل عمیق داده ها, 283 نشانگر, 15 ملاک و 4 عامل اصلی که شامل چهار بعد «توسعه رهبری», «بهبود ساختار», «برنامه ریزی عملکرد», «خود توسعه ای» مورد شناسایی قرار گرفت. نتایج تحلیل عامل تاییدی, 54 گویه را برای پرسشنامه بهبود عملکرد مدیران در چهار عامل تایید کردند. نتیجه گیری: نتایج حاکی از آن بود که مدل مستخرج از پژوهش حاضر با وجود اعتبار مناسب می تواند جهت بهبود عملکرد مدیران مدارس ابتدایی مورد استفاده قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نریمانی، بهمن، مهرداد، حسین، و جلیلی، راضیه. (1400). طراحی مدل بهبود عملکرد مدیران مدارس ابتدایی: یک مطالعه کیفی. مجله علوم روانشناختی، 20(99 )، 471-484. SID. https://sid.ir/paper/368654/fa

    Vancouver: کپی

    نریمانی بهمن، مهرداد حسین، جلیلی راضیه. طراحی مدل بهبود عملکرد مدیران مدارس ابتدایی: یک مطالعه کیفی. مجله علوم روانشناختی[Internet]. 1400؛20(99 ):471-484. Available from: https://sid.ir/paper/368654/fa

    IEEE: کپی

    بهمن نریمانی، حسین مهرداد، و راضیه جلیلی، “طراحی مدل بهبود عملکرد مدیران مدارس ابتدایی: یک مطالعه کیفی،” مجله علوم روانشناختی، vol. 20، no. 99 ، pp. 471–484، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/368654/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا