مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

417
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

529
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی سطح ترازهای صوتی و الگوی توزیع آن در مدارس مقطع ابتدایی-یک مطالعه موردی در شهر زنجان

صفحات

 صفحه شروع 15 | صفحه پایان 32

چکیده

 زمینه و هدف: تبدیل واحدهای ویلایی به آپارتمانی و بلندمرتبه سازی در بافت فرسوده باعث افزایش تراکم جمعیت و در نتیجه مدارس در این نواحی با فضای محدود و تعدد دانش آموزان مواجه می شوند که منجر به آلودگی صوتی می شود. هدف این مطالعه, ارزیابی سطح ترازهای صوتی در نوبت های صبح و بعدازظهر دو مدرسه ابتدایی شهر زنجان است. روش بررسی: اندازه گیری با استفاده از دستگاه ترازسنج صوتی, مدل KIMO DB100 انجام شد. تراز معادل صدا (Leq) در 10 ایستگاه, در طول سال تحصیلی 98-97 در سه فصل پاییز, زمستان و بهار, هر بار به مدت دو هفته اندازه گیری شد. با کمک داده ها, نمودارهایی برای هر دو مدرسه ترسیم و با نرم افزارArcGIS, روش IDW پهنه بندی شد. به علاوه, پرسشنامه هایی بین معلمان و همسایگان مدرسه توزیع و داده ها با نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد همه ایستگاه های مورد مطالعه آلودگی صوتی دارند و زمان تعویض نوبت و زنگ های تفریح بالاترین تراز صوتی را دارد. نوبت های صبح تراز معادل بالاتری نسبت به بعدازظهر دارند (به ترتیب 1/87 و dB 2/1 برای پسرانه و دخترانه) و تراز معادل دبستان پسرانه dB 2 بیشتر از دبستان دخترانه است. در طول سال تحصیلی, مدرسه سروصدایی معادل dB 72 ایجاد می کند که dB 17 بالاتر از استاندارد (dB 55) است. نتیجه گیری: ساکنین تقریبا 10 ساعت شبانه روز در معرض سروصدای بلند قرار دارند و این می تواند بسیار آسیب رسان باشد. نقشه های پهنه بندی نشان داد جنوب غربی حیاط, سایه انداز و مجاور منازل مسکونی, بیشترین آلودگی صوتی را دارد. این مطالعه مکان یابی نامناسب مدرسه و لزوم به کارگیری فناوری های کنترل آلودگی را نشان می دهد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    محبیان، فاطمه، توکلی، آزاده، پری زنگنه، عبدالحسین، خسروی، یونس، و اسکندری، عیسی. (1399). ارزیابی سطح ترازهای صوتی و الگوی توزیع آن در مدارس مقطع ابتدایی-یک مطالعه موردی در شهر زنجان. سلامت و محیط زیست، 13(1 )، 15-32. SID. https://sid.ir/paper/368714/fa

    Vancouver: کپی

    محبیان فاطمه، توکلی آزاده، پری زنگنه عبدالحسین، خسروی یونس، اسکندری عیسی. ارزیابی سطح ترازهای صوتی و الگوی توزیع آن در مدارس مقطع ابتدایی-یک مطالعه موردی در شهر زنجان. سلامت و محیط زیست[Internet]. 1399؛13(1 ):15-32. Available from: https://sid.ir/paper/368714/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه محبیان، آزاده توکلی، عبدالحسین پری زنگنه، یونس خسروی، و عیسی اسکندری، “ارزیابی سطح ترازهای صوتی و الگوی توزیع آن در مدارس مقطع ابتدایی-یک مطالعه موردی در شهر زنجان،” سلامت و محیط زیست، vol. 13، no. 1 ، pp. 15–32، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/368714/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button