مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

521
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

711
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر برنامه آموزشی خانواده-بیمار محور بر علائم وسواسی بیماران مبتلا به اختلال وسواس جبری

صفحات

 صفحه شروع 136 | صفحه پایان 141

چکیده

 سابقه و هدف: اختلال وسواس جبری تاثیرات منفی بر بیماران و خانواده های آنان دارد. این پژوهش با هدف تعیین تاثیر برنامه آموزشی خانواده-بیمار محور بر علایم وسواسی بیماران مبتلا به اختلال وسواس جبری طراحی و اجرا شد. مواد و روش ها: دراین پژوهش نیمه تجربی که از اردیبهشت تا مهرماه 1397 در مرکز تخصصی باغبان شهر ساری انجام شد, 50 بیمار به همراه مراقب اصلی خود در مطالعه شرکت کردند. گروه مداخله در 8 جلسه آموزشی شرکت کردند و گروه کنترل تنها درمان روتین را دریافت کردند. داده ها توسط پرسشنامه های وسواس-اجبار مادزلی و سلامت عمومی گلدبرگ جمع آوری شدند و با نرم افزار 21 SPSS تحلیل شدند. یافته ها: میانگین نمره علایم وسواسی بیماران در گروه آزمون قبل از شروع مداخله, بلافاصله و یک ماه بعد از مداخله به ترتیب 74/3 ± 52/17, 50/3 ± 16/17 و 17/4 ± 28/13 بود. میانگین نمره علایم وسواسی بیماران در گروه کنترل نیز در سه مرحله ذکر شده به ترتیب 99/1 ± 08/15, 79/2 ± 42/13 و 59/2 ± 84/12 بود. بررسی هر گروه به تفکیک و در طول زمان نشان داد که میانگین نمرات علایم وسواسی بیماران در طول زمان کاهش معناداری در هر دو گروه داشت (001/0>P). کاهش نمرات علایم وسواسی قبل و یک ماه پس از مداخله در گروه مداخله و گروه کنترل حاکی از تفاوت معنی داری بین این دو گروه بود (025/0= P). استنتاج: تغییرات میانگین نمرات علایم وسواسی بیماران در طول زمان در هر دو گروه کاهش معناداری داشت. شاید بتوان کاهش علایم وسواسی بیماران در گروه آزمون را به دریافت آموزش در کنار درمان روتین آنان نسبت داد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حیدری، طاهره، عظیمی لوتی، حمیده، موسوی، سیدمحمد، و موسوی نسب، سیدنورالدین. (1399). تاثیر برنامه آموزشی خانواده-بیمار محور بر علائم وسواسی بیماران مبتلا به اختلال وسواس جبری. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)، 30(184 )، 136-141. SID. https://sid.ir/paper/368730/fa

    Vancouver: کپی

    حیدری طاهره، عظیمی لوتی حمیده، موسوی سیدمحمد، موسوی نسب سیدنورالدین. تاثیر برنامه آموزشی خانواده-بیمار محور بر علائم وسواسی بیماران مبتلا به اختلال وسواس جبری. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)[Internet]. 1399؛30(184 ):136-141. Available from: https://sid.ir/paper/368730/fa

    IEEE: کپی

    طاهره حیدری، حمیده عظیمی لوتی، سیدمحمد موسوی، و سیدنورالدین موسوی نسب، “تاثیر برنامه آموزشی خانواده-بیمار محور بر علائم وسواسی بیماران مبتلا به اختلال وسواس جبری،” مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه)، vol. 30، no. 184 ، pp. 136–141، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/368730/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button