مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

891
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

762
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

روایی و پایایی مقیاس تاب آوری تحصیلی در دانشجویان کارشناسی دانشگاه های شهر اهواز

صفحات

 صفحه شروع 107 | صفحه پایان 115

چکیده

 مقدمه: با توجه به اهمیت تاب آوری تحصیلی در زندگی تحصیلی دانشجویان, هدف پژوهش حاضر بررسی روایی و پایایی مقیاس تاب آوری تحصیلی در دانشجویان کارشناسی دانشگاه های شهر اهواز بود. روش بررسی: در این پژوهش توصیفی از نوع روان سنجی ابزار, تعداد 306 دانشجوی کارشناسی دانشگاه های شهر اهواز (علوم پزشکی جندی شاپور, شهید چمران اهواز, آزاد اسلامی) در سال تحصیلی 1399-1398 به شیوه نمونه گیری داوطلبانه انتخاب شدند و به مقیاس تاب آوری تحصیلی کسیدی و مقیاس اشتیاق تحصیلی فردریکز و همکاران پاسخ دادند. پایایی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ, روایی همگرا با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و روایی سازه با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی محاسبه شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزارهای SPSS-23 و AMOS-21 تحلیل شدند. نتایج: تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که شاخص X2/df برای ساختار سه عاملی, 89/1 است و شاخص های برازندگی مدل رضایت بخش و قابل قبول بودند. پایایی برحسب ضریب آلفای کرونباخ برای تاب آوری تحصیلی 85/0 گزارش شد (پشتکار= 75/0, تأمل و کمک طلبی انطباقی= 76/0, عاطفه منفی و پاسخ هیجانی= 78/0). همچنین بین تاب آوری تحصیلی و اشتیاق تحصیلی همبستگی مثبت و معنی دار وجود دارد و روایی همگرا تائید می شود (35/0r= ). نتیجه گیری: بر اساس نتایج تحقیق حاضر, مقیاس تاب آوری تحصیلی ابزاری مناسب با خصوصیات روان سنجی قابل قبول برای سنجش تاب آوری تحصیلی در دانشجویان ایرانی است و می توان دانشجویانی که از تاب آوری تحصیلی پایین تری برخوردار هستند را تشخیص داد و اقدامات روانشناختی مناسب برای آن ها اتخاذ شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    سودانی، منصور، و قاسمی جوبنه، رضا. (1399). روایی و پایایی مقیاس تاب آوری تحصیلی در دانشجویان کارشناسی دانشگاه های شهر اهواز. مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد، 15(2 )، 107-115. SID. https://sid.ir/paper/368847/fa

    Vancouver: کپی

    سودانی منصور، قاسمی جوبنه رضا. روایی و پایایی مقیاس تاب آوری تحصیلی در دانشجویان کارشناسی دانشگاه های شهر اهواز. مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد[Internet]. 1399؛15(2 ):107-115. Available from: https://sid.ir/paper/368847/fa

    IEEE: کپی

    منصور سودانی، و رضا قاسمی جوبنه، “روایی و پایایی مقیاس تاب آوری تحصیلی در دانشجویان کارشناسی دانشگاه های شهر اهواز،” مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد، vol. 15، no. 2 ، pp. 107–115، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/368847/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا