مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

730
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

690
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

آیا هوش هیجانی پیش بینی کننده موفقیت تحصیلی در دانشجویان علوم پزشکی است؟

صفحات

 صفحه شروع 725 | صفحه پایان 732

چکیده

 سابقه و هدف: هوش هیجانی یکی از موضوعات مهم در بسیاری از حیطه ها, به خصوص حیطه آموزشی است. رابطه آن با پیشرفت تحصیلی وابسته به فرهنگ بوده و می تواند در موضوعات آموزشی مختلف متفاوت عمل نماید. این مطالعه رابطه ی هوش هیجانی با موفقیت تحصیلی را در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سمنان مورد بررسی قرار داده است.مواد و روش ها: در این پژوهش مقطعی 607 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سمنان با استفاده از روش نمونه گیری سیستماتیک انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار پژوهش, شامل دو بخش, پرسش نامه جمعیت نگاری و پرسش نامه 90 سئوالی هوش هیجانی بار- آن (شامل 5 بعد و پانزده مولفه) بود. معیار پیشرفت تحصیلی دانشجویان در این مطالعه, معدل نیم سال قبل وی بوده است.یافته ها: هم بستگی مثبت و معنی داری بین پیشرفت تحصیلی با نمره هوش هیجانی دیده شد (0.003=p, r=0.122). کلیه مولفه های هوش هیجانی, به غیر از مولفه های همدلی, مسوولیت پذیری و روابط بین فردی, هم بستگی مثبت و معنی داری با پیشرفت تحصیلی داشتند (0.05>p). به عبارت دیگر هیچ یک از مولفه های بعد بین فردی هم بستگی معنی داری با پیشرفت تحصیلی نداشتند اما کلیه مولفه های سایر ابعاد هوش هیجانی هم بستگی مثبت و معنی داری با پیشرفت تحصیلی داشتند. بین ابعاد درون فردی (0.002=p, r=0.125), سازگاری (0.002=p, r=0.124), مدیریت استرس (0.007=p, r=0.110) و خلق و خوی (0.002=p, r=0.124) هم بستگی مثبت و معنی داری با پیشرفت تحصیلی وجود داشت اما هم بستگی بعد بین فردی با پیشرفت تحصیلی معنی دار نبود.نتیجه گیری: به طورکلی با توجه به ارتباط مثبت هوش هیجانی با پیشرفت تحصیلی, لازم است مراکز آموزشی, بالاخص دانشگاه ها, برنامه های کارآمدی جهت ارتقاء مهارت ها و توانایی های هیجانی و اجتماعی دانشجویان برگزار نمایند تا توانمندی آنان در مقابل فشارها و اقتضاهای محیطی افزایش یابد که نه تنها بر پیشرفت تحصیلی وی اثرگذار خواهد بود بلکه تاثیرات دراز مدتی بر عمل کرد اجتماعی و شغلی آنان نیز خواهد داشت.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    ستوده اصل، نعمت، قربانی، راهب، سمنانی، وحید، و کریمی، بتول. (1395). آیا هوش هیجانی پیش بینی کننده موفقیت تحصیلی در دانشجویان علوم پزشکی است؟. کومش، 17(3 (پیاپی 59))، 725-732. SID. https://sid.ir/paper/36887/fa

    Vancouver: کپی

    ستوده اصل نعمت، قربانی راهب، سمنانی وحید، کریمی بتول. آیا هوش هیجانی پیش بینی کننده موفقیت تحصیلی در دانشجویان علوم پزشکی است؟. کومش[Internet]. 1395؛17(3 (پیاپی 59)):725-732. Available from: https://sid.ir/paper/36887/fa

    IEEE: کپی

    نعمت ستوده اصل، راهب قربانی، وحید سمنانی، و بتول کریمی، “آیا هوش هیجانی پیش بینی کننده موفقیت تحصیلی در دانشجویان علوم پزشکی است؟،” کومش، vol. 17، no. 3 (پیاپی 59)، pp. 725–732، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/36887/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button