مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

367
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

527
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر پیچیدگی برند مکان بر توصیه آن به دیگران مطالعه موردی: شهر کرمان

صفحات

 صفحه شروع 97 | صفحه پایان 112

چکیده

 امروزه که مکان ها به طور فزاینده ای برای جذب گردشگران, شرکت ها, سرمایه گذاری با دیگر مکان ها رقابت دارند, برند سازی مکان می تواند با ایجاد هویت رقابتی به منظور تاثیرگذاری تصاویر ادراک شده در بازارهای مرتبط کمک کند. از طرفی دیگر, ساکنان به عنوان بخش مهمی از کسب وکارهای گردشگری محسوب می شوند, چراکه ساکنان, نه تنها بخشی از یک مکان هستند, بلکه به طور مستقیم از تحولات مثبت گردشگری سود می برند و تاثیرات منفی محیطی و اجتماعی گردشگری را درک و حس می کنند. بااین وجود, توجه اندکی به این موضوع شده است که چطور برند سازی مکان بر ساکنان تاثیر می گذارد. ازاین رو, تحقیق حاضر درصدد بررسی تاثیر پیچیدگی برند مکان بر رضایت, تعلق و هویت یابی مکان و توصیه برند ساکنان شهری بوده؛ و علاوه بر آن به بررسی نقش میانجی گری عوامل هویت یابی در روابط متغیر مستقل و وابسته می پردازد. جامعه آماری تحقیق, ساکنان فعال حوزه گردشگری در مناطق پنج گانه شهر کرمان است و 500 پرسشنامه توزیع گردید و 412 پرسشنامه برگشت داده شد. این پژوهش کاربردی و توصیفی-پیمایشی می باشد. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از آلفای کرونباخ تایید گردید, که معادل 76/0 بود. جهت تجزیه وتحلیل داده ها از نرم افزارهای SPSS24 و 23 AMOS استفاده شد. نتایج تحقیق نشان می دهد که, پیچیدگی برند مکان بر هویت یابی (به واسطه تناسب هویتی و تمایزات مطلوب) تاثیر می گذارد. و درک از پیچیدگی برند بر هویت یابی (به واسطه جذابیت هویت یابی) تاثیر نمی گذارد. پیچیدگی برند بر رضایت (به واسطه جذابیت هویت یابی و تناسب هویتی) تاثیر مثبتی دارد و به واسطه تمایزات مطلوب تاثیر معناداری ندارد. و علاوه بر این, پیچیدگی برند مکان به واسطه جذابیت هویت یابی و تناسب هویتی تاثیر مثبت بر تعلق ساکنان فعال دارد و این تاثیر به واسطه تمایزات مطلوب رد می شود. سرانجام, هویت یابی و تعلق مکان بر توصیه برند مثبت تاثیر معنی داری دارد و بر رضایت ساکنان فعال حوزه گردشگری تاثیر مثبتی ندارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    پورسعید، محمدمهدی، و برزگرپور، محبوبه. (1399). بررسی تاثیر پیچیدگی برند مکان بر توصیه آن به دیگران مطالعه موردی: شهر کرمان. گردشگری شهری، 7(2 )، 97-112. SID. https://sid.ir/paper/368925/fa

    Vancouver: کپی

    پورسعید محمدمهدی، برزگرپور محبوبه. بررسی تاثیر پیچیدگی برند مکان بر توصیه آن به دیگران مطالعه موردی: شهر کرمان. گردشگری شهری[Internet]. 1399؛7(2 ):97-112. Available from: https://sid.ir/paper/368925/fa

    IEEE: کپی

    محمدمهدی پورسعید، و محبوبه برزگرپور، “بررسی تاثیر پیچیدگی برند مکان بر توصیه آن به دیگران مطالعه موردی: شهر کرمان،” گردشگری شهری، vol. 7، no. 2 ، pp. 97–112، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/368925/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button