مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,101
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

774
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تجارب و دیدگاه کاربران درباره ارایه خدمت از طریق سامانه یکپارچه بهداشت: یک مطالعه کیفی

صفحات

 صفحه شروع 57 | صفحه پایان 71

چکیده

 مقدمه: سامانه یکپارچه بهداشت(سیب) آخرین سامانه طراحی شده پرونده الکترونیک سلامت در ایران می باشد که با هدف یکپارچه سازی اطلاعات مربوط به سلامتی افراد و ارائه خدمات بهداشتی درمانی در قالب برنامه های حوزه بهداشت در طرح تحول نظام سلامت در سراسر کشور از اسفند سال1394 به صورت رسمی شروع به کارکرد. مطالعه حاضر با هدف شناسایی مزایا و کاستی های استفاده از سامانه سیب از دیدگاه کاربران مرکز بهداشت شهرستان یزد و واحد های تابعه و هم چنین ارائه راهکار, در سال 1397 صورت گرفت. روش بررسی: مطالعه حاضر یک مطالعه کیفی است که به روش تحلیل محتوا با رویکرد قراردادی و استقرایی انجام شد. جامعه پژوهش شامل تمامی پرسنل مرکز بهداشت شهرستان یزد و واحد های تابعه بود که از سامانه سیب استفاده می کردند. نمونه گیری به صورت هدفمند بود و تا زمان اشباع داده ها ادامه پیدا کرد, هم چنین با استفاده از مصاحبه ی نیمه ساختارمند به جمع آوری اطلاعات و با استفاده از تکنیک تحلیل محتوا به آنالیز داده ها پرداخته شد. یافته ها: بر اساس یافته های مطالعه, مزایای استفاده از سامانه سیب در قالب سه مضمون اصلی و ده مضمون فرعی شامل مدیریتی (منابع انسانی, گزارش گیری, ارتباطات سازمانی و برنامه ریزی), فنی (قابلیت رویت, دسترسی, قابلیت ویرایش) و محتوایی (ماندگاری و نگهداشت اطلاعات, محرمانگی و قابلیت انتقال اطلاعات) شناسایی شد. هم چنین کاستی های موجود در قالب سه مضمون اصلی و ده مضمون فرعی شامل زیرساخت ها (اینترنت و تجهیزات), نرم افزاری (شکل ظاهری و محتوایی) و مدیریتی (ارتباطات بین فردی, انگیزشی, نظارت و کنترل, سازماندهی, اطلاع رسانی و آموزش) شناسایی شد. نتیجه گیری: بر اساس عوامل شناسایی شده, با تقویت مزایای سامانه و هم چنین تلاش برای از میان برداشتن یا کاهش کاستی های موجود در آن, می توان به نهادینه سازی و استفاده کاربردی تر از سامانه در راستای رفع مشکلات بهداشتی اقدام نمود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

جعفری، حسن، رنجبر، محمد، امینی رارانی، مصطفی، هاشمی، فاطمه السادات، و بیدکی، سیدسجاد. (1399). تجارب و دیدگاه کاربران درباره ارایه خدمت از طریق سامانه یکپارچه بهداشت: یک مطالعه کیفی. طلوع بهداشت، 19(2 (مسلسل 80) )، 57-71. SID. https://sid.ir/paper/369278/fa

Vancouver: کپی

جعفری حسن، رنجبر محمد، امینی رارانی مصطفی، هاشمی فاطمه السادات، بیدکی سیدسجاد. تجارب و دیدگاه کاربران درباره ارایه خدمت از طریق سامانه یکپارچه بهداشت: یک مطالعه کیفی. طلوع بهداشت[Internet]. 1399؛19(2 (مسلسل 80) ):57-71. Available from: https://sid.ir/paper/369278/fa

IEEE: کپی

حسن جعفری، محمد رنجبر، مصطفی امینی رارانی، فاطمه السادات هاشمی، و سیدسجاد بیدکی، “تجارب و دیدگاه کاربران درباره ارایه خدمت از طریق سامانه یکپارچه بهداشت: یک مطالعه کیفی،” طلوع بهداشت، vol. 19، no. 2 (مسلسل 80) ، pp. 57–71، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/369278/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button