مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

531
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

615
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

معرفت شناسی فضیلت محور، مولّد دیدگاهی نو در برنامه درسی

صفحات

 صفحه شروع 140 | صفحه پایان 160

چکیده

 هدف اصلی این پژوهش, بررسی دلالت­ ها یا کارکردهای نظریه معرفت­ شناسی فضیلت محور در حوزه مطالعاتی برنامه درسی-به ویژه حوزه­ ی فرعی­ تر آن یعنی نظریه­ های هنجاری-است. برای دستیابی به این هدف ابتدا نظریه معرفت­ شناسی فضیلت­ محور با قرائت مسئولیت­ محوری و با تاکید بر نظرات لیندا زگزبسکی, تشریح شد و سپس به استنتاج تأثیرات این نظریه بر چهار عنصر اساسی در تولید و تدوین برنامه­ درسی یعنی هدف, محتوا, روش­ های یاددهی-یادگیری و ارزشیابی پرداخته شد. یافته­ های به دست آمده بیانگر آن است که تحت تأثیر نظریه معرفت­ شناسی فضیلت محور, هدف برنامه ی درسی بر فهم مطالب متمرکز شده, محتوا, ترکیبی از محتوای دیسیپلینی و فضائل عقلانی خواهد بود, معلمان با انگیزه بخشی, پرسش­ گری و هدایت­ گری و یادگیرندگان با قبول مسئولیت در یادگیری خود و استفاده از تفکر انتقادی, ایفای نقش می­ کنند. در ارزشیابی نیز با توجه به اهداف از دو نوع فرایندی و پایانی استفاده خواهد شد. همچنین نظریه معرفت­ شناسی فضیلت محور از قابلیت تولید نظریه­ ای هنجاری یا دیدگاهی نو در حوزه مطالعاتی برنامه درسی برخوردار است. این نتیجه از بررسی تفاوت­ های بین دیدگاه برنامه­ درسی مبتنی بر نظریه معرفت­ شناسی فضیلت­ محور با سایر دیدگاه­ های موجود در حوزه مطالعاتی برنامه­ درسی به دست آمد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    زرقانی، اعظم، و فخارنوغانی، سعیده. (1399). معرفت شناسی فضیلت محور, مولّد دیدگاهی نو در برنامه درسی. پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت (مطالعات تربیتی و روان شناسی مشهد)، 10(2 )، 140-160. SID. https://sid.ir/paper/369495/fa

    Vancouver: کپی

    زرقانی اعظم، فخارنوغانی سعیده. معرفت شناسی فضیلت محور, مولّد دیدگاهی نو در برنامه درسی. پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت (مطالعات تربیتی و روان شناسی مشهد)[Internet]. 1399؛10(2 ):140-160. Available from: https://sid.ir/paper/369495/fa

    IEEE: کپی

    اعظم زرقانی، و سعیده فخارنوغانی، “معرفت شناسی فضیلت محور, مولّد دیدگاهی نو در برنامه درسی،” پژوهش نامه مبانی تعلیم و تربیت (مطالعات تربیتی و روان شناسی مشهد)، vol. 10، no. 2 ، pp. 140–160، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/369495/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button