مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

984
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

828
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اعتبارسنجی پرسشنامه انگیزه یادگیری زبان فارسی به عنوان زبان دوم

صفحات

 صفحه شروع 25 | صفحه پایان 63

چکیده

 با تغییرات در حوزه ی یادگیری زبان دوم, علاقه ی روزافزون به انجام تحقیقات انگیزشی مرتبط با کلاس های زبان دوم و خارجی, گسترش یافته است. با این حال, تاکنون پژوهش علمی ای درخصوص بررسی عوامل تاثیرگذار بر انگیزه ی یادگیری زبان فارسی (به عنوان زبان خارجی/ دوم) در میان فارسی آموزان غیرایرانی انجام نشده است. در این پژوهش, نخست بر اساس مدل سیستم های خودانگیزشی دورنی (2005), و پژوهش های گاردنر و لامبرت (1972), کلمنت (1980), تاگوچی (2010), پاپی (2010), و ماگید (2011), پیرامون انگیزش زبان آموزان, پرسش نامه ای 16 مولفه ای شامل 92 گویه برای فارسی آموزان آماده سازی گردید. سپس, 300 فارسی آموز زن و مرد, با ملیت های مختلف (و در بازه ی سنی 18-50 سال) از مراکز آموزش زبان فارسی دانشگاه فردوسی مشهد, دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) در قزوین, و دانشگاه علوم پزشکی تهران به سوالات پرسشنامه پاسخ دادند. در نهایت, روایی و پایایی پرسشنامه با استفاده از نرم افزار پی ال اس مورد بررسی قرار گرفت. به منظور بررسی پایایی از سه معیار ضریب آلفای کرونباخ, ضریب پایایی ترکیبی و ضرایب بارهای عاملی استفاده شد و نتایح نشان داد که همه ی سازه ها از پایایی قابل قبولی برخوردار هستتد. همچنین روایی همگرایی قابل قبولی برای پرسشنامه به دست آمد. با روش فورنل و لارکر روایی واگرایی پرسشنامه نیز مورد تایید قرار گرفت. از آماره ی تی نیز به عنوان معیاری جهت بررسی معنی داری سوالات مربوط به هر سازه استفاده شد. و از آنجایی که این مقدار برای تمامی سوالات آماره ی تی بیش از 1. 96 می باشد, نشان از مطلوب بودن سوالات و در مجموع برازش مناسب مدل ساختاری است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خالقی زاده، شراره، پهلوان نژاد، محمدرضا، وکیلی فرد، امیررضا، و کامیابی گل، عطیه. (1399). اعتبارسنجی پرسشنامه انگیزه یادگیری زبان فارسی به عنوان زبان دوم. پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، 9(2 (پیاپی 20) )، 25-63. SID. https://sid.ir/paper/369870/fa

    Vancouver: کپی

    خالقی زاده شراره، پهلوان نژاد محمدرضا، وکیلی فرد امیررضا، کامیابی گل عطیه. اعتبارسنجی پرسشنامه انگیزه یادگیری زبان فارسی به عنوان زبان دوم. پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان[Internet]. 1399؛9(2 (پیاپی 20) ):25-63. Available from: https://sid.ir/paper/369870/fa

    IEEE: کپی

    شراره خالقی زاده، محمدرضا پهلوان نژاد، امیررضا وکیلی فرد، و عطیه کامیابی گل، “اعتبارسنجی پرسشنامه انگیزه یادگیری زبان فارسی به عنوان زبان دوم،” پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، vol. 9، no. 2 (پیاپی 20) ، pp. 25–63، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/369870/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button