مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

758
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

686
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

سیر دگرگونی ساختاری موسیقی جان کِیج (مطالعه موردی: آهنگ سازی، نُت نویسی، جایگاه مخاطب)

صفحات

 صفحه شروع 46 | صفحه پایان 56

چکیده

جان کِیج با گریز از سنّت های موسیقی گذشته و فرارَوی از مرزهای متعارف آن, بر فکر و عمل موسیقایی نیمه دوم قرن بیستم تأثیر عمیقی داشت. این تأثیرگذاری, به واسطه همکاری وی با جنبش های نوظهور آوانگارد معاصرش و تأثیرپذیری از آنها و همچنین نوآوری ها و ابتکارات متعدّدی بود که منجر به شکل گیری گستره وسیعی از آثار بسیار متنوع و خلاقانه در طول دوران حرفه ایِ او شد. امّا پژوهش های اندکی, روند تاریخی و عوامل مؤثر بر تحولات ساختاری آثار موسیقایی وی را به منظور تبیین سیر و چگونگی این تحولات ساختارشکنانه, مورد توجّه قرار داده اند. ازاین رو, پژوهش حاضر با رویکرد تاریخی-تحلیلی و بهره گیری از منابع کتابخانه ای, سعی در بررسی سیر تحول ساختار موسیقی کِیج در سه سطح آهنگ سازی, نُت نویسی و جایگاه مخاطب, در طول دوران حرفه ای وی, نموده است. پژوهش حاضر در سیر تاریخی, طبقه بندی شده در سه نقطه عطف, نشانگر گذار به تجارب و ساختاری نامتعیّن, باز و نامحدود در موسیقی است. در بُعد تحلیلی نیز, کِیج, با کاربَست اصوات و ابزار روزمره, نویز و سکوت به عنوان مواد موسیقایی, طرح مقولات هم زمانی و مکان در موسیقی, دوری جُستن از تخصّص گرایی در آهنگ سازی, نُت نویسی گرافیکی و نامتعیّن و دخیل نمودن اجراگر و مخاطب در شکل گیری اثر, به ساختارشکنی و بازتعریف مجدّدِ معنای موسیقی دست می زند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    آخوندی، زهرا، افهمی، رضا، و فهیمی فر، اصغر. (1398). سیر دگرگونی ساختاری موسیقی جان کِیج (مطالعه موردی: آهنگ سازی, نُت نویسی, جایگاه مخاطب). هنرهای نمایشی و موسیقی (هنرهای زیبا)، 24(2 )، 46-56. SID. https://sid.ir/paper/369948/fa

    Vancouver: کپی

    آخوندی زهرا، افهمی رضا، فهیمی فر اصغر. سیر دگرگونی ساختاری موسیقی جان کِیج (مطالعه موردی: آهنگ سازی, نُت نویسی, جایگاه مخاطب). هنرهای نمایشی و موسیقی (هنرهای زیبا)[Internet]. 1398؛24(2 ):46-56. Available from: https://sid.ir/paper/369948/fa

    IEEE: کپی

    زهرا آخوندی، رضا افهمی، و اصغر فهیمی فر، “سیر دگرگونی ساختاری موسیقی جان کِیج (مطالعه موردی: آهنگ سازی, نُت نویسی, جایگاه مخاطب)،” هنرهای نمایشی و موسیقی (هنرهای زیبا)، vol. 24، no. 2 ، pp. 46–56، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/369948/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا