مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

495
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

610
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

الگوی تربیت اخلاقی وظیفه گرا با تاکید بر رفتارهای نامطلوب در دیدگاه کانت (الگوی پیشگیرانه)

صفحات

 صفحه شروع 53 | صفحه پایان 80

چکیده

 هدف این پژوهش تدوین الگوی پیشگیرانه تربیت اخلاقی وظیفه گرا با تاکید بر رفتارهای نامطلوب در دیدگاه کانت است. روش های مورد استفاده, روش توصیفی تحلیلی و روش استنتاجی بر مبنای الگوی بازسازی شده فرانکنا است. طبق نتایج حاصل, با توجه به دو دسته تکلیف فضیلت موجود در دیدگاه کانت یعنی تکالیف کامل فرد نسبت به خود و تکالیف ناقص (تکالیف ناقص فرد نسبت به خود و تکالیف فضیلت در قبال دیگران), رفتارهای ناقض تکالیف کامل فرد نسبت به خود, رفتارهای ناقض تکالیف ناقص فرد نسبت به دیگران, و ترک فضیلتی که منتج به رذیلت شود, به عنوان سه نوع رفتار نامطلوب موجود در این دیدگاه شناخته شدند. پیشگیری به عنوان بعدی از تربیت اخلاقی در گستره رفتارهای نامطلوب, در نظام تربیت اخلاقی کانت نیز مبانی, اصول و راهبردهای ویژه خود را دارد. بدین صورت که دو اصل احترام به کرامت خود و احترام به کرامت دیگران که برگرفته از مبانی خردورزی و غایت فی نفسه بودن انسان هستند, اصول حاکم بر راهبردهای پیشگیری از بروز اولیه رفتار نامطلوب را تشکیل می دهند. این راهبردها که راهبردهای تربیتی اند, برای هر سه نوع رفتار نامطلوب, دو راهبرد اصلی تشکیل منش پسندیده و مراقبت و تقویت منش می باشند که نقش مهمی در تحقق هدف تربیت اخلاقی کانت یعنی حداکثر برخورداری از فضیلت اخلاقی دارند. همچنین, پیوند این راهبردها با مبانی و اصول در الگوی پیشگیرانه مشخص شده اند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شهریاری نیسیانی، شهناز، و نوروزی، رضاعلی. (1399). الگوی تربیت اخلاقی وظیفه گرا با تاکید بر رفتارهای نامطلوب در دیدگاه کانت (الگوی پیشگیرانه). فلسفه تربیت، 5(1 )، 53-80. SID. https://sid.ir/paper/370167/fa

    Vancouver: کپی

    شهریاری نیسیانی شهناز، نوروزی رضاعلی. الگوی تربیت اخلاقی وظیفه گرا با تاکید بر رفتارهای نامطلوب در دیدگاه کانت (الگوی پیشگیرانه). فلسفه تربیت[Internet]. 1399؛5(1 ):53-80. Available from: https://sid.ir/paper/370167/fa

    IEEE: کپی

    شهناز شهریاری نیسیانی، و رضاعلی نوروزی، “الگوی تربیت اخلاقی وظیفه گرا با تاکید بر رفتارهای نامطلوب در دیدگاه کانت (الگوی پیشگیرانه)،” فلسفه تربیت، vol. 5، no. 1 ، pp. 53–80، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/370167/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button