مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

808
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

442
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر نشخوار ذهنی، شیوه ی حل مسأله، و تنظیم شناختی هیجان افراد مبتلا به افسردگی

صفحات

 صفحه شروع 91 | صفحه پایان 107

چکیده

 این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر نشخوار ذهنی, شیوه ی حل مسأله و تنظیم شناختی هیجان افراد مبتلا به افسردگی اجرا شد. روش پژوهش شبه آزمایشی, با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. از بین 70 نفر دانشجوی داوطلب دانشگاه پیام نور دهدشت, با توجه به ملاک های ورود پژوهش, تعداد 20 نفر دختر که نمرات افسردگی آن ها در آزمون افسردگی بک 15 و بالاتر بود انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. هر دو گروه پرسشنامه ی افسردگی بک, مقیاس پاسخ های نشخوارگری, پرسشنامه ی شیوه ی حل مسأله کیسدی و لانگ و پرسشنامه ی تنظیم شناختی هیجان را در دو مرحله ی پیش آزمون و پس آزمون تکمیل کردند, گروه آزمایشی 8 جلسه ی آموزش گروهی ذهن آگاهی دریافت کردند و گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند. نتایج حاصل از تحلیل کواریانس نشان داد, کسانی که آموزش ذهن آگاهی دریافت کردند, در نمرات افسردگی, نشخوار ذهنی, شیوه حل مسأله ناکارآمد و تنظیم شناختی هیجان ناسازگار کاهش و در نمرات شیوه ی حل مسأله کارآمد و تنظیم شناختی هیجان سازگار نسبت به گروه کنترل افزایش نشان دادند. نتیجه آنکه آموزش ذهن آگاهی می تواند در کمک به کاهش افسردگی, نشخوار ذهنی, بهبود شیوه ی حل مسأله و تنظیم شناختی هیجان مفید واقع شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    برمال، فرید، صالحی فدردی، جواد، و طبیبی، زهرا. (1397). اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر نشخوار ذهنی, شیوه ی حل مسأله, و تنظیم شناختی هیجان افراد مبتلا به افسردگی. مطالعات روان شناختی، 14(2 )، 91-107. SID. https://sid.ir/paper/370294/fa

    Vancouver: کپی

    برمال فرید، صالحی فدردی جواد، طبیبی زهرا. اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر نشخوار ذهنی, شیوه ی حل مسأله, و تنظیم شناختی هیجان افراد مبتلا به افسردگی. مطالعات روان شناختی[Internet]. 1397؛14(2 ):91-107. Available from: https://sid.ir/paper/370294/fa

    IEEE: کپی

    فرید برمال، جواد صالحی فدردی، و زهرا طبیبی، “اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر نشخوار ذهنی, شیوه ی حل مسأله, و تنظیم شناختی هیجان افراد مبتلا به افسردگی،” مطالعات روان شناختی، vol. 14، no. 2 ، pp. 91–107، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/370294/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button