مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

636
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

582
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقیاس ارزیابی دهانی حرکتی کودکان به زبان فارسی و بررسی اعتبار آن

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 زمینه و هدف: فرآیند ارزیابی بلع سابقه ای طولانی دارد. مقیاس های ارزیابی بلع به ما توانایی مشاهدات نظام یافته را می دهند که به ارزیابی جامع نزدیک ترند. پژوهش حاضر با هدف انتخاب و ترجمه و اعتبارسنجی مقیاس ارزیابی دهانی حرکتی کودکان انجام شد. روش بررسی: ابتدا با جست و جو در پایگاه داده ها به مطالعات مرور منظم درزمینه ارزیابی غیرابزاری بلع و خوردن در کودکان دسترسی حاصل شد. باتوجه به اموری مثل دربرداشتن حوزه های عملکرد بلع و نمره برش, مقیاس ارزیابی دهانی حرکتی کودکان از ریلی و همکارانش سال 1995, انتخاب شد. این مقیاس طبق پروتکل سازمان بهداشت جهانی به فارسی برگردانده شده که شامل مراحل ترجمه, پانل کارشناسی, ترجمه معکوس, اجرای پیش آزمون روی 10 کودک دچار اختلال بلع و تهیه نسخه نهایی مقیاس بود. سپس این نسخه به منظور بررسی توانایی ارزیابی درقالب پرسشنامه در اختیار 10 گفتاردرمانگر حاذق در حیطه بلع قرار گرفت. یافته ها: در تحقیق حاضر, مقیاس ارزیابی دهانی حرکتی کودکان به زبان فارسی با 65 گویه به دست آمد. اجرای پیش آزمون نشان داد این مقیاس باید به صورت گویه به گویه و مشاهده مستقیم کودک نمره گذاری شود. گفتاردرمانگران ارزیاب, تمام گویه های این مقیاس را دارای توانایی ارزیابی برآورد کردند و بررسی اعتبار بین ارزیاب مشخص کرد تفاوتی بین نتایج ارزیاب ها وجود ندارد (0٫ 238=p و 0٫ 112=kendall's w). نتیجه گیری: مقیاس ارزیابی دهانی حرکتی کودکان به عنوان مقیاس ارزیابی غیرابزاری مبتنی بر مشاهده برای آسیب شناسان گفتار و زبان ایرانی امکان استفاده دارد و پیشنهاد می شود مقیاس در مطالعات بعدی از نظر پایایی تحت بررسی قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    زارعی محمودآبادی، منیژه، و یادگاری، فریبا. (1397). مقیاس ارزیابی دهانی حرکتی کودکان به زبان فارسی و بررسی اعتبار آن. مطالعات ناتوانی، 8(- )، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/370298/fa

    Vancouver: کپی

    زارعی محمودآبادی منیژه، یادگاری فریبا. مقیاس ارزیابی دهانی حرکتی کودکان به زبان فارسی و بررسی اعتبار آن. مطالعات ناتوانی[Internet]. 1397؛8(- ):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/370298/fa

    IEEE: کپی

    منیژه زارعی محمودآبادی، و فریبا یادگاری، “مقیاس ارزیابی دهانی حرکتی کودکان به زبان فارسی و بررسی اعتبار آن،” مطالعات ناتوانی، vol. 8، no. - ، pp. 0–0، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/370298/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button