Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,608
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

990
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب اجتماعی دانش آموزان دختر شهر کاشان

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 هدف: اختلال اضطراب اجتماعی براساس ترس شدید و پایدار از عملکرد یا موقعیت های اجتماعی تشخیص داده می شود (انجمن روان پزشکی آمریکا, 2013). تحقیقات نشان داده است این اختلال شایع, پیچیده و ناتوان کننده بوده و درصورت درمان نشدن تداوم می یابد. نوجوانان بااختلال اضطراب اجتماعی در عملکرد تحصیلی و سلامت روان آسیب می بینند. پیامدهای منفی این اختلال در نوجوانان درمقایسه با کودکان و بزرگسالان بیشتر و شایع تر است؛ به طوری که تعداد زیادی از روان درمانی ها برای درک و درمان این اختلال باتوجه به شیوع و آسیب مربوط به آن و اختلال های روانی شدید دیگر, به وجود آمده است. درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد از درمان های موج سوم شناختی رفتاری و بر بافت و عملکرد روان شناختی پدیده ها مبتنی بر کارهای تجربی درزمینه تاثیر زبان بر رفتار است که قسمتی از نظریه چهارچوب ارتباطی را تشکیل می دهد. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب اجتماعی دانش آموزان دختر مقطع دبیرستان شهرستان کاشان است. روش بررسی: این پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون بود. جامعه آماری را دانش آموزانی تشکیل دادند که به علت اختلال اضطراب اجتماعی در مدارس شهر کاشان به مراکز مشاور مدرسه مراجعه کردند. از بین آن ها تعداد 30 دانش آموز مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی به صورت نمونه گیری هدفمند انتخاب و به طور تصادفی در گروه های آزمایش و کنترل تقسیم شدند. آزمودنی ها در هر گروه قبل از مداخله و در پایان مداخله با پرسشنامه اضطراب اجتماعی جرابک تحت آزمون قرار گرفتند. هشت جلسه درمان به صورت گروهی بر گروه آزمایش انجام شد. یافته ها: نتایج تحلیل کواریانس در مرحله پس آزمون, بهبودی معناداری را در نمرات اضطراب اجتماعی گروه آزمایش نشان داد (0٫ 001p<). نتیجه گیری: باتوجه به یافته های این پژوهش, درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد برای کاهش اضطراب اجتماعی دانش آموزان دختر بااختلال اضطراب اجتماعی مقطع دبیرستان پیشنهاد می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    گلستانی فرد، اعظم، و رضایی دهنوی، صدیقه. (1397). بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب اجتماعی دانش آموزان دختر شهر کاشان. مطالعات ناتوانی، 8(- )، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/370299/fa

    Vancouver: کپی

    گلستانی فرد اعظم، رضایی دهنوی صدیقه. بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب اجتماعی دانش آموزان دختر شهر کاشان. مطالعات ناتوانی[Internet]. 1397؛8(- ):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/370299/fa

    IEEE: کپی

    اعظم گلستانی فرد، و صدیقه رضایی دهنوی، “بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب اجتماعی دانش آموزان دختر شهر کاشان،” مطالعات ناتوانی، vol. 8، no. - ، pp. 0–0، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/370299/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا