مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

382
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

444
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

گروه بندی همسان یادگیرندگان در محیط یادگیری الکترونیکی به کمک روش خوشه بندی شورایی

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 18

چکیده

یادگیری الکترونیکی به عنوان روشی نوین در امر آموزش و یادگیری در طی سالیان اخیر مورد استقبال فراوانی قرار گرفته است. اکثر سامانه های یادگیری الکترونیکی, صرف نظر از تفاوت های فردی یادگیرندگان محتوای آموزشی مشابهی را برای همه یادگیرندگان ارایه می دهند در حالی که در آموزش های مبتنی بر وب, علاوه بر افزایش فرصت یادگیری باید به ارتقای بازدهی یادگیری نیز توجه شود. سامانه های یادگیری تطبیقی برای ارایه محتوای تطبیق پذیر با هر یادگیرنده, نیازمند گروه بندی یادگیرندگان با علایق مشابه است و برای تحقق این هدف, می توان از سبک های یادگیری یادگیرندگان بهره گرفت. گروه بندی خودکار یادگیرندگان در این محیط به کمک روش های خوشه بندی امکان پذیر است. به دلیل متفاوت بودن نتایج روش های خوشه بندی در تکرارهای مختلف, در این پژوهش از روش خوشه بندی شورایی برای ترکیب نتایج خوشه بندی پنج روش FCM, K-means, KNN, SVM و medoids-K برای گروه بندی یادگیرندگان در محیط یادگیری الکترونیکی استفاده شده است. نتایج ارزیابی تجربی روش خوشه بندی پیشنهادی بر اساس سه شاخص «دیویس-بولدین», « خلوص و تجمع» و « واریانس » نشان می دهد که این روش, کاهش هزینه محاسباتی و دقت و سرعت بیشتری نسبت به سایر روش های متداول در شناسایی گروه ها داشته است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کمرئی، ملیحه، و منتظر، غلامعلی. (1398). گروه بندی همسان یادگیرندگان در محیط یادگیری الکترونیکی به کمک روش خوشه بندی شورایی. فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران، 11(39-40 )، 1-18. SID. https://sid.ir/paper/370378/fa

    Vancouver: کپی

    کمرئی ملیحه، منتظر غلامعلی. گروه بندی همسان یادگیرندگان در محیط یادگیری الکترونیکی به کمک روش خوشه بندی شورایی. فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران[Internet]. 1398؛11(39-40 ):1-18. Available from: https://sid.ir/paper/370378/fa

    IEEE: کپی

    ملیحه کمرئی، و غلامعلی منتظر، “گروه بندی همسان یادگیرندگان در محیط یادگیری الکترونیکی به کمک روش خوشه بندی شورایی،” فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران، vol. 11، no. 39-40 ، pp. 1–18، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/370378/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا