Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

487
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

497
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی مدل مطلوب برنامه درسی دوره پزشکی عمومی با رویکرد اخلاق محور

صفحات

 صفحه شروع 51 | صفحه پایان 62

چکیده

 زمینه و هدف: اخلاق پزشکی یکی از اصول مهم برنامه درسی رشته پزشکی است. این مطالعه با هدف طراحی مدل مطلوب برنامه درسی رشته پزشکی با رویکرد اخلاق پزشکی انجام گرفت. روش بررسی: این تحقیق از نظر روش ترکیبی(کمی و کیفی), از نظر هدف کاربردی و از لحاظ اجرا توصیفی-تحلیلی است. داده های بخش کیفی به شیوه هدفمند و مصاحبه نیمه ساختار با 14 نفر از صاحب نظران حوزه اخلاق پزشکی جمع آوری و به روش تحلیل محتوای کیفی استقرایی تحلیل و به پرسشنامه تبدیل شد. روایی آن به روش لاوشه و والتز-باسل توسط نرم افزار R و پایایی به شیوه α کرونباخ با SPSS-21 محاسبه شد. جامعه آماری بخش کمی 457 نفر از پزشکان و دستیاران بالینی بودند که 210 نفر به روش تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. تحلیل عاملی تاییدی, تعیین ابعاد مدل و اعتباریابی به روش مدل سازی معادلات ساختاری با Smart Pls-3 انجام شد. یافته ها: در بخش کیفی 13 تم اصلی در قالب عناصر برنامه درسی استخراج شد. روایی و پایایی پرسشنامهCVI=0. 93, CVR=0. 9 R=0. 89, تاییدگردید. در تحلیل عاملی, تم های اصلی تایید شد. ضریب بارهای عاملی, پایایی ترکیبی و میانگین واریانس استخراجی موید پایایی مدل بود. همچنین روایی, واگرا و همگرا نشان داد مدل ارایه شده از برازش مناسبی برخوردار است. بر اساس نتایج, برنامه درسی اخلاق محور علاوه بر برنامه رسمی تحت تاثیر استاد, دانشجو, برنامه پنهان و عوامل بیرون از نظام آموزشی قرار دارد. نتیجه گیری: برنامه درسی دوره پزشکی عمومی جهت تربیت فراگیران اخلاق مدار نیازمند بازنگری مجدد با رویکرد جامع است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    نعمتی، مریم، فلاح، وحید، و عنایتی، ترانه. (1399). طراحی مدل مطلوب برنامه درسی دوره پزشکی عمومی با رویکرد اخلاق محور. طب و تزکیه، 29(1 )، 51-62. SID. https://sid.ir/paper/370730/fa

    Vancouver: کپی

    نعمتی مریم، فلاح وحید، عنایتی ترانه. طراحی مدل مطلوب برنامه درسی دوره پزشکی عمومی با رویکرد اخلاق محور. طب و تزکیه[Internet]. 1399؛29(1 ):51-62. Available from: https://sid.ir/paper/370730/fa

    IEEE: کپی

    مریم نعمتی، وحید فلاح، و ترانه عنایتی، “طراحی مدل مطلوب برنامه درسی دوره پزشکی عمومی با رویکرد اخلاق محور،” طب و تزکیه، vol. 29، no. 1 ، pp. 51–62، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/370730/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا