مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

345
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

510
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

سنجش کاربست ابزارهای انسجام واژگانی در کتاب های فارسی متوسطه ی اول

صفحات

 صفحه شروع 77 | صفحه پایان 96

چکیده

 در پژوهش حاضر, محتوای کتاب های درسی فارسی متوسطه ی دوره ی اولِ (هفتم, هشتم و نهم) سال تحصیلی 96– 97, از منظر کاربرد ابزارهای انسجام واژگانی و در چارچوب نقش گرایی هلیدی و حسن (1976) مورد واکاوی قرار گرفتند. پژوهش به شیوه ی تحلیل محتوا و به صورت توصیفی انجام گرفت و محتوای آن شامل سه کتاب عنوان شده در فوق بود که از هریک, سه فصل به شیوه ی تصادفی انتخاب شدند. مواردی که از نظر هلیدی و حسن ابزارهای انسجام واژگانی محسوب می شوند در سه کتاب درسی استخراج گردیده و بسامدگیری شد. درصد وقوع هریک از ابزارها نیز به دست آمد. پس از بررسی داده ها مشخص شد, کتاب فارسی هفتم با 158 مورد, کتاب فارسی هشتم با 125 مورد و فارسی نهم با 120 مورد, در به کارگیری ابزار انسجام واژگانی به ترتیب در رتبه های اول تا سوم قرار دارند. در کتاب فارسی پایه ی هفتم, باهم آیی بیشترین ابزار انسجام به کاررفته و تضاد, کم ترین ابزار استفاده شده بود. در فارسی هشتم, باهم آیی و هم معنایی به ترتیب بیشترین و کم ترین ابزار انسجام واژگانی به کاررفته در این کتاب و در فارسی نهم نیز, شمول معنایی بیشترین و باهم آیی کم ترین ابزار به کار رفته بودند. در راستای تحلیل آماری دقیق تر و یافتن معناداری در توزیع ابزارهای انسجام واژگانی در هریک از کتاب ها, از آزمون مجذور کای استفاده گردید. بر اساس نتایج به دست آمده در سطح p<0, 05, میان توزیع ابزارهای انسجام واژگانی به کاررفته در هریک از پایه های تحصیلی هفتم, هشتم و نهم, تفاوت معنی داری وجود دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رحیمیان، جلال، و علوی مقدم، سیدبهنام. (1397). سنجش کاربست ابزارهای انسجام واژگانی در کتاب های فارسی متوسطه ی اول. پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، 7(ویژه نامه 1 (پیاپی 15) )، 77-96. SID. https://sid.ir/paper/370745/fa

    Vancouver: کپی

    رحیمیان جلال، علوی مقدم سیدبهنام. سنجش کاربست ابزارهای انسجام واژگانی در کتاب های فارسی متوسطه ی اول. پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان[Internet]. 1397؛7(ویژه نامه 1 (پیاپی 15) ):77-96. Available from: https://sid.ir/paper/370745/fa

    IEEE: کپی

    جلال رحیمیان، و سیدبهنام علوی مقدم، “سنجش کاربست ابزارهای انسجام واژگانی در کتاب های فارسی متوسطه ی اول،” پژوهش نامه آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان، vol. 7، no. ویژه نامه 1 (پیاپی 15) ، pp. 77–96، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/370745/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا