مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

682
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

559
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر محیط بالینی حمایتی در دوره کارآموزی بر صلاحیت بالینی دانشجویان پرستاری

صفحات

 صفحه شروع 10 | صفحه پایان 22

چکیده

 مقدمه و هدف: آموزش بالینی نقش مهمی در دستیابی کامل دانشجویان پرستاری به صلاحیت بالینی ایفا می کند. یکی از پارامترهای محیط بالینی که به نظر می رسد در دستیابی به اهداف کارآموزی ها کمک کننده باشد, محیط حمایتی است. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر محیط بالینی حمایتی بر صلاحیت بالینی دانشجویان پرستاری طراحی گردید. مواد و روش ها: این مطالعه نیمه تجربی با مشارکت 60 دانشجوی پرستاری که به دو گروه مساوی مداخله و کنترل (با روش قرعه کشی) تخصیص تصادفی شدند, در بیمارستانهای آموزشی مشهد انجام شد. برای دانشجویان گروه مداخله, برنامه محیط بالینی حمایتی که شامل سه جزء دانشی, مهارتی و بستر یادگیری بود, به مدت دو هفته برگزار شد. قبل و بعد از مداخله صلاحیت بالینی آنها با پرسشنامه اصلاح شده صلاحیت بالینی مرتوجا (Meretoja Modified Nursing Competence Scale) سنجیده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS 16 و آزمونهای تی مستقل, من ویتنی, تی زوجی و کای اسکوئر تحلیل شدند. یافته ها: نتیجه آزمون تی مستقل نشان داد, بعد از مداخله, میانگین نمره کلی صلاحیت بالینی دانشجویان گروه مداخله(6/16± 8/80 از 100 نمره) بصورت معنی داری بیشتر از گروه کنترل (9/10± 3/68 از 100 نمره) بود(003/0 p=). همچنین میانگین نمره صلاحیت بالینی گروه مداخله در ابعاد کمک به بیمار, آموزش و راهنمایی و اقدامات درمانی نسبت به گروه کنترل افزایش معنی داری داشت (05/0P<). نتیجه گیری: ایجاد محیط بالینی حمایتی, صلاحیت بالینی دانشجویان را خصوصا در حیطه های کمک به بیمار و آموزش و راهنمایی بیشتر ارتقا می دهد و توصیه می شود در برنامه ریزی آموزش بالینی پرستاری توجه بیشتری به آن شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    مشمول امان محمد، اکرم، مظلوم، سیدرضا، حاجی آبادی، فاطمه، و کریمی مونقی، حسین. (1399). تاثیر محیط بالینی حمایتی در دوره کارآموزی بر صلاحیت بالینی دانشجویان پرستاری. توسعه آموزش در علوم پزشکی، 13(39 )، 10-22. SID. https://sid.ir/paper/370920/fa

    Vancouver: کپی

    مشمول امان محمد اکرم، مظلوم سیدرضا، حاجی آبادی فاطمه، کریمی مونقی حسین. تاثیر محیط بالینی حمایتی در دوره کارآموزی بر صلاحیت بالینی دانشجویان پرستاری. توسعه آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1399؛13(39 ):10-22. Available from: https://sid.ir/paper/370920/fa

    IEEE: کپی

    اکرم مشمول امان محمد، سیدرضا مظلوم، فاطمه حاجی آبادی، و حسین کریمی مونقی، “تاثیر محیط بالینی حمایتی در دوره کارآموزی بر صلاحیت بالینی دانشجویان پرستاری،” توسعه آموزش در علوم پزشکی، vol. 13، no. 39 ، pp. 10–22، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/370920/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button