Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,165
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,722
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی ویژگی های روانسنجی مقیاس جدیدی از سنجش کارکردهای اجرایی برای تشخیص اختلال و تاخیر در کارکردهای اجرایی و یادگیری: مقیاس کارکردهای اجرایی، عملکرد توجه و یادگیری

صفحات

 صفحه شروع 1607 | صفحه پایان 1623

چکیده

 زمینه: تاکنون ابزارهای زیادی برای تشخیص ابعاد کارکردهای اجرایی ساخته شده است. اما ابزاری که کارکردهای اجرایی پایه ای و زمینه های یادگیری-تحصیلی را برای تشخیص اختلال و تاخیر در کارکردهای اجرایی و یادگیری کودکان و نوجوانان در خود جای داده باشد مشاهده نشد. هدف: پژوهش حاضر با هدف ارزیابی شاخص های روانسنجی نسخه فارسی مقیاس کارکرد اجرایی و عملکرد توجه و یادگیری (کاستلانو, کرونبرگر و پیسونی, 2018) برای تشخیص اختلال و تاخیر در کارکردهای اجرایی و عملکرد یادگیری انجام گرفت. روش: طرح پژوهش حاضر, توصیفی-همبستگی از نوع تحلیل عاملی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کودکان و نوجوانان سنین 7 تا 17 ساله در سال تحصیلی 99-98 شهر اهواز بودند. که از این تعداد 456 نفر با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. به منظور جمع آوری داده ها از فهرست رتبه بندی رفتار عملکرد اجرایی جیویا و همکاران (2000), مقیاس کوتاه شده رفتار بیش فعالی-مشکلات توجه و علایم نافرمانی لوی و همکاران (2013), مقیاس کارکرد اجرایی و عملکرد توجه و یادگیری کاستلانو و همکاران (2018), و ابزارهای عصب روانشناختی شامل: تکلیف سیمون یاماگوچی و پروکتور (2012), آزمون استروپ-رنگ واژه گلدن (1978) و آزمون پیشرفت تحصیلی وودکاک (2001) استفاده شد. یافته ها: نتایج تحلیلی عاملی تاییدی حاکی از برازش مطلوب مدل با داده ها دارد. نتایج ضریب آلفای کرونباخ (0/90) نشان دهنده همسانی درونی مقیاس بود. افزون بر این, همبستگی بین مقیاس کارکرد اجرایی و عملکرد توجه و یادگیری و خرده مقیاس های مربوطه در فهرست رتبه بندی رفتار عملکرد اجرایی, مقیاس کوتاه شده رفتار بیش فعالی-مشکلات توجه و علایم نافرمانی و ابزارهای عصب روانشناختی, حاکی از اعتبار ساختاری عالی و درونی در بین چک لیست های رفتاری است. نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان داد مقیاس کارکرد اجرایی, عملکرد توجه و یادگیری ابزاری قابل اعتماد و معتبر برای کاربرد در پژوهش های آزمایشی, و حتی محیط های کلینیکی برای تشخیص افرادی است که با نقص یا تاخیر در کارکردهای اجرایی و مشکلات تحصیلی روبرو هستند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    فرزادی، فاطمه، بهروزی، ناصر، شهنی ییلاق، منیجه، و امیدیان، مرتضی. (1399). بررسی ویژگی های روانسنجی مقیاس جدیدی از سنجش کارکردهای اجرایی برای تشخیص اختلال و تاخیر در کارکردهای اجرایی و یادگیری: مقیاس کارکردهای اجرایی, عملکرد توجه و یادگیری. مجله علوم روانشناختی، 19(96 )، 1607-1623. SID. https://sid.ir/paper/371226/fa

    Vancouver: کپی

    فرزادی فاطمه، بهروزی ناصر، شهنی ییلاق منیجه، امیدیان مرتضی. بررسی ویژگی های روانسنجی مقیاس جدیدی از سنجش کارکردهای اجرایی برای تشخیص اختلال و تاخیر در کارکردهای اجرایی و یادگیری: مقیاس کارکردهای اجرایی, عملکرد توجه و یادگیری. مجله علوم روانشناختی[Internet]. 1399؛19(96 ):1607-1623. Available from: https://sid.ir/paper/371226/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه فرزادی، ناصر بهروزی، منیجه شهنی ییلاق، و مرتضی امیدیان، “بررسی ویژگی های روانسنجی مقیاس جدیدی از سنجش کارکردهای اجرایی برای تشخیص اختلال و تاخیر در کارکردهای اجرایی و یادگیری: مقیاس کارکردهای اجرایی, عملکرد توجه و یادگیری،” مجله علوم روانشناختی، vol. 19، no. 96 ، pp. 1607–1623، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/371226/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا