مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

561
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

649
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تدوین برنامه مداخله بهنگام مبتنی بر کارکردهای اجرایی و بررسی اثربخشی آن بر بهبود رشداجتماعی کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر

صفحات

 صفحه شروع 257 | صفحه پایان 287

چکیده

 مقدمه کارکردهای اجرایی را می توان چتر توانمندی های شناختی و اجتماعی دانست. بر این اساس کارکردهای اجرایی از جمله بازداری رفتاری, انعطاف پذیری, سازماندهی اطلاعات, هدف گذاری و خودنظارتی مسیر موفقیت تحصیلی و اجتماعی کودکان را فراهم می کند, با این حال یافته های پژوهشی حکایت از آن دارد که کارکردهای اجرایی در کودکان کم توان ذهنی محدودیت ها و مشکلات اساسی دارد. بر این اساس هدف این پژوهش تدوین برنامه مداخله بهنگام مبتنی بر کارکردهای اجرایی و بررسی اثربخشی آن بر رشد اجتماعی کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر است. روش کار روش این پژوهش آزمایشی با طرح پیش آزمون, پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش عبارتند از تمامی کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر باهوشبهر 50 تا 70 که در دوره پیش دبستانی مدارس استثنایی شهر تهران مشغول به تحصیل هستند. از این میان تعداد 20 نفر با روش نمونه گیری غیرتصادفی هدفمند انتخاب و در دوگروه آزمایش(12 نفر) و گروه کنترل (8 نفر) تقسیم شدند. داده های این پژوهش که با استفاده از نسخه نوین هوش آزمای تهران-استنفورد-بینه و مقیاس درجه بندی مهارت های اجتماعی رشد اجتماعی(گرشام و الیوت) گردآوری شده اند با استفاده از آزمون اندازه گیری مکرر چندمتغیری توسط نرم افزار SPSS تحلیل شدند. نتایج یافته های پژوهش حاکی از آن است برنامه مداخله بهنگام مبتنی بر کارکردهای اجرایی منجر به بهبود معنی دار (P=0. 001) مهارت های اجتماعی در میان کودکان کم توان ذهنی گروه آزمایش شده است. نتیجه گیری با توجه به یافته های این پژوهش, پیشنهاد می شود, کارکردهای اجرایی با توجه به اهمیت بسیار زیادی که در عملکرد شناختی و اجتماعی کودکان کم توان ذهنی ایفا می کنند, به عنوان ستون و محور مداخلات بهنگام در نظر گرفته شوند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    رضایی، صدیقه، افتخاری صعادی، زهرا، حافظی، فریبا، و حیدرئی، علیرضا. (1398). تدوین برنامه مداخله بهنگام مبتنی بر کارکردهای اجرایی و بررسی اثربخشی آن بر بهبود رشداجتماعی کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 62(ویژه نامه 1 )، 257-287. SID. https://sid.ir/paper/371280/fa

    Vancouver: کپی

    رضایی صدیقه، افتخاری صعادی زهرا، حافظی فریبا، حیدرئی علیرضا. تدوین برنامه مداخله بهنگام مبتنی بر کارکردهای اجرایی و بررسی اثربخشی آن بر بهبود رشداجتماعی کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد[Internet]. 1398؛62(ویژه نامه 1 ):257-287. Available from: https://sid.ir/paper/371280/fa

    IEEE: کپی

    صدیقه رضایی، زهرا افتخاری صعادی، فریبا حافظی، و علیرضا حیدرئی، “تدوین برنامه مداخله بهنگام مبتنی بر کارکردهای اجرایی و بررسی اثربخشی آن بر بهبود رشداجتماعی کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر،” مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، vol. 62، no. ویژه نامه 1 ، pp. 257–287، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/371280/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button