مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

566
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

670
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی شیوه های مختلف نقد در آتلیه های معماری

صفحات

 صفحه شروع 47 | صفحه پایان 62

چکیده

طراحی معماری چالش اصلی دانشجویان رشته معماری است که در طول دوره ی آموزشی با آن مواجه هستند. هدف این پژوهش, بررسی روشهای مؤثر شیوههای نقد در آتلیههای معماری و میزان اثرگذاری آن بر فرآیند یادگیری, با توجه به روشهای مختلف نقد است. عوامل اصلی در نقد که توسط استادان انجام میشود عبارتاند از: تبیین طرح, توصیف, تجزیه, تحلیل و قضاوت طرح. در این پژوهش به انواع مختلف نقد مانند نقد بر سر میز, نقد گروهی, تعاملات غیررسمی, تحویل موقت, تحویل نهایی و روشهای ارزیابی جدید مانند نقد همتراز, نقد عمومی, کنفرانس, نقد مکتوب, پنل بحث, نمایشگاه و کرکسیون پرداخته شده است. جامعه ی آماری این پژوهش 57 نفر از دانشجویان دروس طراحی معماری دانشگاه ارومیه است که به سه گروه تقسیم شدهاند. از هر گروه سؤال شده است که؛ مؤثرترین روش برای انتقال دانستهها, تجربیات, دانش و یادگیری دروس کارگاهی چیست؟ با مقایسه ی جوابهای سه گروه, نتایج متفاوتی بهدست آمده است: دانشجویان دروس مقدمات طراحی (1) و (2), کرکسیونهای فردی و نقد بر سر میز را روشی مناسب دانستند. دانشجویان دروس طرح معماری (1) و (2), روش کرکسیون فردی را چندان مناسب ندانستند و معتقد بودند که نقد و کرکسیون گروهی نقش مؤثرتری در یادگیری ایفا میکند. دانشجویان دروس طراحی (3) و (4) و (5) ضمن تأکید بر کارایی نقد گروهی, تحویل موقت را یکی از روشهای مؤثر در یادگیری میدانند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    علی زاده میاندوآب، آیناز، و اکرمی، غلامرضا. (1398). بررسی شیوه های مختلف نقد در آتلیه های معماری. نامه معماری و شهرسازی، 12(24 )، 47-62. SID. https://sid.ir/paper/371343/fa

    Vancouver: کپی

    علی زاده میاندوآب آیناز، اکرمی غلامرضا. بررسی شیوه های مختلف نقد در آتلیه های معماری. نامه معماری و شهرسازی[Internet]. 1398؛12(24 ):47-62. Available from: https://sid.ir/paper/371343/fa

    IEEE: کپی

    آیناز علی زاده میاندوآب، و غلامرضا اکرمی، “بررسی شیوه های مختلف نقد در آتلیه های معماری،” نامه معماری و شهرسازی، vol. 12، no. 24 ، pp. 47–62، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/371343/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button