Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

426
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

622
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تدوین مدل تفکر نقادانه بر اساس پنج عامل بزرگ شخصیت با واسطه میانجی فراشناخت

صفحات

 صفحه شروع 35 | صفحه پایان 44

چکیده

 زمینه و هدف: رشد و پرورش مهارت های تفکر نقادانه مسیله بسیار پیچیده در آموزش بوده است. توجه به ویژگی های شخصیتی نقش بسیار مهم و اساسی در گسترش مهارت تفکر نقادانه دارد. این مطالعه به منظور تدوین مدل تفکر نقادانه بر اساس پنج عامل بزرگ شخصیت با واسطه میانجی فراشناخت در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارتش انجام شده است. روش بررسی: این مطالعه از نوع همبستگی بود. جامعه آماری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارتش مشغول به نحصیل در سال 1395-1396 بودند که به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای 300 نفر برای مطالعه انتخاب شدند. . ابزار گردآوری داده ها, پرسشنامه ویژگی شخصیتی مک کری و کاستا (1983), پرسشنامه فراشناخت ولز (1997), پرسشنامه تفکر انتقادی ریکتس (2003) بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار 24Amos انجام گرفت. یافته ها: بر اساس نتایج, بین 4 عامل شخصیت با تفکر انتقادی اثر مستقیم و معناداری وجود دارد (001/0=P). همچنین بین 5 عامل و ویژگی های شخصیتی«برون گرایی», «انعطاف پذیری», «دلپذیری» «ثبات عاطفی» و «مسیولیت پذیری» با فراشناخت رابطه مستقیم معناداری وجود دارد (001/0=P). با توجه به یافته ها بین 4 عامل شخصیتی با تفکر انتقادی از طریق فراشناخت اثر غیر مستقیم و معناداری وجود دارد (001/0=P). اما ویژگی شخصیتی «ثبات عاطفی» بر تفکر انتقادی از طریق فراشناخت اثر غیر مستقیم ندارد. نتیجه گیری: با توجه به یافته های مطالعه حاضر عوامل شخصیتی بر ارتقای تفکر انتقادی دانشجویان علوم پزشکی تاثیرگذار است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    محمدی مهر، مژگان، و مجیدیان فرد، محمدباقر. (1399). تدوین مدل تفکر نقادانه بر اساس پنج عامل بزرگ شخصیت با واسطه میانجی فراشناخت. توسعه آموزش در علوم پزشکی، 13(38 )، 35-44. SID. https://sid.ir/paper/371411/fa

    Vancouver: کپی

    محمدی مهر مژگان، مجیدیان فرد محمدباقر. تدوین مدل تفکر نقادانه بر اساس پنج عامل بزرگ شخصیت با واسطه میانجی فراشناخت. توسعه آموزش در علوم پزشکی[Internet]. 1399؛13(38 ):35-44. Available from: https://sid.ir/paper/371411/fa

    IEEE: کپی

    مژگان محمدی مهر، و محمدباقر مجیدیان فرد، “تدوین مدل تفکر نقادانه بر اساس پنج عامل بزرگ شخصیت با واسطه میانجی فراشناخت،” توسعه آموزش در علوم پزشکی، vol. 13، no. 38 ، pp. 35–44، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/371411/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا