Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,786
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,194
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل محتوای کتاب های ریاضی پایه اول ابتدایی از منظر شاخص خلاقیت گیلفورد

صفحات

 صفحه شروع 65 | صفحه پایان 84

چکیده

 پژوهش حاضر به تحلیل محتوای کتاب های ریاضی پایه اول ابتدایی آمریکا, ژاپن و ایران از منظر شاخص خلاقیت گیلفورد می پردازد. در این تحلیل, تکالیف واگرا به عنوان عامل ایجاد خلاقیت تعیین شده و به بررسی میزان آن تکالیف در کتاب های ریاضی کشورهای یادشده پرداخته است. این پژوهش یک تحلیل محتوای کیفی است. تکالیف واگرا در این سه کتاب بر اساس شاخص های خلاقیت گیلفورد یعنی حافظه شناختی, تفکر همگرا, تفکر واگرا وتفکر ارزشیاب و ویژگی های انعطاف پذیری, اصالت و سیال بودن بررسی شده است. نتایج حاکی از آن است که میزان تکالیف واگرا ارایه شده در هر یک از این سه کتاب یکسان نبوده و هر یک, سطح متفاوتی از شاخص های خلاقیت گیلفورد را دارا هستند. محتوای کتاب ریاضی ژاپن روی تفکر همگرا تمرکز بیشتری دارد. تفکر ارزشیاب تنها در محتوای کتاب ریاضی پایه اول ابتدایی کشور آمریکا گنجانده شده است. محتوای کتاب ریاضی پایه اول ایران دانش آموزان را از مبحث اصلی دور می کند و این تکالیف, تفکر دانش آموزان را به سمت مفاهیمی غیر از مفاهیم موجود در کتاب ریاضی و مبحث مورد نظر سوق می دهد و این نه تنها کمکی به خلاقیت ذهنی دانش آموزان نمی کند, بلکه دانش آموزان را از فکر کردن خسته می کند و به مفهوم موردنظر نرسیده, دچار آشفتگی می شوند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شیروانی شیری، علی، و آزادی، نفیسه. (1399). تحلیل محتوای کتاب های ریاضی پایه اول ابتدایی از منظر شاخص خلاقیت گیلفورد. آموزش پژوهی، 6(21 )، 65-84. SID. https://sid.ir/paper/371564/fa

    Vancouver: کپی

    شیروانی شیری علی، آزادی نفیسه. تحلیل محتوای کتاب های ریاضی پایه اول ابتدایی از منظر شاخص خلاقیت گیلفورد. آموزش پژوهی[Internet]. 1399؛6(21 ):65-84. Available from: https://sid.ir/paper/371564/fa

    IEEE: کپی

    علی شیروانی شیری، و نفیسه آزادی، “تحلیل محتوای کتاب های ریاضی پایه اول ابتدایی از منظر شاخص خلاقیت گیلفورد،” آموزش پژوهی، vol. 6، no. 21 ، pp. 65–84، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/371564/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا