مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,925
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,145
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مهارت های آگاهی واج شناختی، حافظه و درک خواندن در کودکان ناشنوا

صفحات

 صفحه شروع 128 | صفحه پایان 135

چکیده

 سابقه و هدف: آگاهی واج شناختی و حافظه فعال در یادگیری مهارت های خواندن و نوشتن نقش اساسی و مهمی دارند. از آن جا که سیستم شنوایی در کسب آگاهی واج شناختی نقش اصلی را بر عهده دارد, لذا در مطالعه حاضر به ﺑﺮرسی ﻭ مقایسه این مهارت ها و درک خواندن در کودکان ناشنوا و عادی پرداختیم.مواد و روش ها: این مطالعه مقطعی روی 20 کودک ناشنوا با افت حسی - عصبی دو طرفه شدید و عمیق و 20 کودک شنوای کلاس دومی شهر کرج انجام گرفت. از هر دو گروه آزمون های درک خواندن, آگاهی واج شناختی, حافظه کلامی و حافظه بینایی به عمل آمد و نمرات دو گروه در هر بخش مقایسه شد. سپس هم بستگی بین نمرات آزمون ها در گروه ناشنوا مورد بررسی قرار گرفت.یافته ها: نتایج نشان می دهند کودکان ناشنوا در همه موارد به جز حافظه بینایی به طور معناداری ضعیف تر از گروه کنترل عمل کردند (p<0.001). همچنین در گروه ناشنوا بین نمرات درک خواندن با حافظه بینایی و آگاهی واج شناختی هم بستگی مثبتی وجود داشت اما بین حافظه کلامی و هیچ یک از آزمون ها هم بستگی نبود.نتیجه گیری: کودکان ناشنوا حین خواندن علاوه بر کل خوانی که مبتنی بر حافظه بینایی است, از کدشکنی های واجی نیز استفاده می کردند و مهارت های مذکور با درک خواندن آن ها هم بستگی مثبتی داشت. به نظر می رسد مهارت های آگاهی واج شناختی در این کودکان اغلب از طریق بینایی و نه مهارت های حرکتی مربوط به تولید و حافظه کلامی کسب می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مخلصین، مریم، کسبی، فاطمه، احدی، حوریه، و سجودی، فریبا. (1393). مهارت های آگاهی واج شناختی, حافظه و درک خواندن در کودکان ناشنوا. کومش، 16(2 (پیاپی 54))، 128-135. SID. https://sid.ir/paper/37159/fa

    Vancouver: کپی

    مخلصین مریم، کسبی فاطمه، احدی حوریه، سجودی فریبا. مهارت های آگاهی واج شناختی, حافظه و درک خواندن در کودکان ناشنوا. کومش[Internet]. 1393؛16(2 (پیاپی 54)):128-135. Available from: https://sid.ir/paper/37159/fa

    IEEE: کپی

    مریم مخلصین، فاطمه کسبی، حوریه احدی، و فریبا سجودی، “مهارت های آگاهی واج شناختی, حافظه و درک خواندن در کودکان ناشنوا،” کومش، vol. 16، no. 2 (پیاپی 54)، pp. 128–135، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/37159/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button