مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,170
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,046
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

الگوی تنبیه بر اساس آیات قرآنی و سیره علوی در سازمان های آموزشی

صفحات

 صفحه شروع 79 | صفحه پایان 118

چکیده

 یکی از روش های ادیان آسمانی برای تربیت انسان و اصلاح مسیر حرکت او «تنبیه» است. در محیط های آموزشی و حرفه ای نیز تنبیه راهکاری برای اصلاح مسیر متربیان و کارکنان و دستیابی به اهداف سازمانی است. با توجه به وجود سازوکار تنبیه در محیط های آموزشی و حرفه ای و بروز آسیب های احتمالی و نیز نبود الگویی جامع برای آن, تحقیق حاضر, در پی تبیین اهداف, اصول و روش های تنبیه اسلامی و ارائه الگویی بر اساس آیات قرآن کریم و کلام امام علی (ع) است. پژوهش حاضر با رویکرد کیفی و به روش تحلیل مضمون انجام شد. آیات قرآن و کلام امیر مومنان به عنوان جامعه تحقیق و روایات ناظر به اهداف, ضرورت ها و روش های تنبیه, به عنوان نمونه تحقیق مورد استفاده قرار گرفتند. برای مطالعه ادبیات تحقیق از نرم افزارهای قرآنی و حدیثی استفاده کردیم. سازماندهی مطالب با نرم افزار «سیتاوی» و کدگذاری با نرم افزار «مکس کیودا» انجام شد. در فرایند تحلیل مضامین, سه نوع کد گذاری باز, محوری و انتخابی انجام دادیم. در فرایند تحلیل مضامین قرآنی, به تفسیرهای معتبری همچون تفسیر نمونه, المیزان, نور و الجامع لاحکام القرآن مراجعه و استناد کردیم. بررسی آیات قرآن و کلام امام علی (ع), نشان داد که سازوکار تنبیه دارای «اهداف», «آداب و اصول» و «روش های متعدد» است؛ افزون بر این تنبیه غیرعالمانه و غیرعادلانه آفات و آسیب های فراوانی در پی دارد. برخی از «آداب و اصول تنبیه به شیوه اسلامی» عبارت اند از: تعادل در تنبیه و تناسب آن با مقدار خطا؛ پرهیز از تنبیه بیش از ظرفیت؛ توجه به احوال و شرایط تنبیه شونده؛ تنبیه همراه با رفق و نرمی؛ پرهیز از تنبیه در حالت خشم؛ اجرای تنبیه به صورت مرحله ای و آغاز آن از مراتب خفیف؛ پرهیز از تنبیه پس از «تنبه و اظهار پشیمانی»؛ عجله نکردن در تنبیه و به تعویق انداختن آن؛ پرهیز از تکرار زودهنگام تنبیه؛ تفهیم و تبیین دلیل تنبیه و مصداق تنبیه. به منظور پیشگیری از آفات و آسیب های تنبیه, آموزش مبانی نظری در حوزه «آداب و اصول تنبیه» و «انواع روش های موثر و متناسب» و نیز آموزش کارگاهی و عملیاتی چگونگی اجرای تنبیه, به تمامی مدیران و مسئولان ضرورت دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عبدالرحیمی، محمد، و سهرابی، حیدر. (1398). الگوی تنبیه بر اساس آیات قرآنی و سیره علوی در سازمان های آموزشی. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، 4(3 (پیاپی 12) )، 79-118. SID. https://sid.ir/paper/371683/fa

    Vancouver: کپی

    عبدالرحیمی محمد، سهرابی حیدر. الگوی تنبیه بر اساس آیات قرآنی و سیره علوی در سازمان های آموزشی. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی[Internet]. 1398؛4(3 (پیاپی 12) ):79-118. Available from: https://sid.ir/paper/371683/fa

    IEEE: کپی

    محمد عبدالرحیمی، و حیدر سهرابی، “الگوی تنبیه بر اساس آیات قرآنی و سیره علوی در سازمان های آموزشی،” مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، vol. 4، no. 3 (پیاپی 12) ، pp. 79–118، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/371683/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا