مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,541
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,226
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاب آوری اخلاقی تحصیلی: از مفهوم سازی تا سنجش

صفحات

 صفحه شروع 88 | صفحه پایان 114

چکیده

 هدف پژوهش حاضر مفهوم سازی سازه تاب آوری اخلاقی تحصیلی و تهیه ابزاری جهت سنجش آن و تعیین خصوصیات روان سنجی آن بود. تاب آوری اخلاقی تحصیلی به عنوان ظرفیت حفظ و بازیابی یکپارچگی در مواجهه با دشواری های اخلاقی مربوط به حوزه آموزش و تحصیل و به عنوان بعد جدیدی از سازه تاب آوری اخلاقی مفهوم سازی شد. مقیاس تاب آوری اخلاقی تحصیلی با 26 گویه و از طریق مصاحبه با دانشجویان, بر رسی کدهای اخلاق حرفه ای آموزش و با الهام از ابزارهای موجود در رابطه با پریشانی اخلاقی تهیه شد. به منظور بررسی خصوصیات روان سنجی مقیاس 500 نفر از دانشجویان (330 دختر و 170 پسر) دانشگاه شیراز به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و به مقیاس تاب آوری اخلاقی تحصیلی پاسخ دادند. همچنین برای بررسی روایی همگرای مقیاس از پرسش نامه های تاب آوری کانر و دیویدسون, کارآمدی اخلاقی, هویت اخلاقی, احساس شرم و گناه و عدم درگیری اخلاقی استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی به روش مولفه های اصلی با چرخش واریماکس در نیمی از نمونه, حاکی از وجود سه عامل در مقیاس بود که به ترتیب عدم رعایت احترام, عدم تعهد و عدم رعایت عدالت و انصاف نام گذاری شدند. نتایج تحلیل عاملی تاییدی در نیمه دیگر شرکت کنندگان, نیز موید ساختار سه عاملی مقیاس تاب آوری اخلاقی تحصیلی بود. شواهد مربوط به روایی همگرای مقیاس نیز موید روایی سازه این مقیاس بود. ضریب پایایی آزمون به روش آلفای کرونباخ برای خرده مقیاس های عدم رعایت احترام, عدم تعهد, عدم رعایت عدالت و انصاف و نمره کل مقیاس محاسبه شد که تمامی ضرایب حاکی از همسانی درونی قابل قبول زیر مقیاس ها و نمره کل مقیاس بود. در مجموع, نتایج پژوهش موید آن بود که مقیاس از روایی و پایایی لازم جهت سنجش تاب آوری اخلاقی تحصیلی برخودار است. نتایج بر مبنای شواهد پژوهشی و نظری مورد بحث قرار گرفته است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    راه پیما، سمیرا، جوکار، بهرام، حسین چاری، مسعود، و خرمائی، فرهاد. (1398). تاب آوری اخلاقی تحصیلی: از مفهوم سازی تا سنجش. مطالعات آموزش و یادگیری (علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز)، 11(2 (پیاپی 2-77) )، 88-114. SID. https://sid.ir/paper/371696/fa

    Vancouver: کپی

    راه پیما سمیرا، جوکار بهرام، حسین چاری مسعود، خرمائی فرهاد. تاب آوری اخلاقی تحصیلی: از مفهوم سازی تا سنجش. مطالعات آموزش و یادگیری (علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز)[Internet]. 1398؛11(2 (پیاپی 2-77) ):88-114. Available from: https://sid.ir/paper/371696/fa

    IEEE: کپی

    سمیرا راه پیما، بهرام جوکار، مسعود حسین چاری، و فرهاد خرمائی، “تاب آوری اخلاقی تحصیلی: از مفهوم سازی تا سنجش،” مطالعات آموزش و یادگیری (علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز)، vol. 11، no. 2 (پیاپی 2-77) ، pp. 88–114، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/371696/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button