مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

664
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

672
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پیش بینی شکوفایی معلمان بر اساس مولفه های الگوی روانشناختی شکوفایی انسان

صفحات

 صفحه شروع 1439 | صفحه پایان 1452

چکیده

 زمینه: مطالعات متعددی به بررسی شکوفایی پرداخته اند. اما پژوهشی که به منظور ارزیابی اعتبار الگوی شکوفایی دربافت بومی ایران و رفع کاستی های این مدل از جمله فقدان ابزار اندازه گیری برخی از مولفه ها و روابط بین اجزاء مدل پرداخته باشد, مغفول مانده است. هدف: هدف پژوهش حاضر پیش بینی شکوفایی معلمان بر اساس الگوی روانشناختی شکوفایی انسان HPFM بود. روش: پژوهش از نوع همبستگی بود؛ جامعه آماری این پژوهش را کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهرستان سقز در سال تحصیلی 98-97 تشکیل دادند. تعداد 614 از آنان نفر به روش تصادفی طبقه ای چندمرحله ای به عنوان نمونه انتخاب شدند, و به پرسشنامه های بهزیستی روانشناختی ریف (1995), سرمایه روانشناختی لوتانز (2007), پنج عامل بزرگ شخصیت گلدبرگ (1999), خودآگاهی خصوصی چارلز کارور (1990), سرسختی روانشناختی اهواز AHI (1377) و شکوفایی HPFS هژبریان (1394) و به دو پرسشنامه محقق ساخته شرایط محیطی – اجتماعی – فرهنگی و انگیزه شکوفایی, پاسخ دادند. یافته ها: نتایج نشان داد بین همه متغیرهای مدل همبستگی مثبت معنی داری وجود دارد. نتایج مدل معادلات ساختاری نشان داد غایت نگری به صورت مستقیم بر انگیزه شکوفایی تاثیر مثبت معنی داری دارد. متغیرهای انگیزه شکوفایی, شرایط زمینه ای و شرایط واسطه ای به صورت مستقیم بر خود مدیریتی و به صورت غیر مستقیم (با میانجی گری خودمدیریتی) بر شکوفایی تاثیر مثبت معنی داری دارند. متغیر خودمدیریتی نیز به صورت مستقیم بر شکوفایی تاثیر مثبت معنی داری داشت (0/01 p<). نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش کاربست تدابیر لازم به منظور افزایش غایت نگری, بهبود شرایط زمینه ای و شرایط واسطه ای, ارتقاء انگیزه شکوفایی و خودمدیریتی برای حصول شکوفایی معلمان پیشنهاد می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محمدجانی، سیدهیوا، رضایی، علی محمد، محمدی فر، محمدعلی، و هژبریان، هانیه. (1399). پیش بینی شکوفایی معلمان بر اساس مولفه های الگوی روانشناختی شکوفایی انسان. مجله علوم روانشناختی، 19(95 )، 1439-1452. SID. https://sid.ir/paper/371811/fa

    Vancouver: کپی

    محمدجانی سیدهیوا، رضایی علی محمد، محمدی فر محمدعلی، هژبریان هانیه. پیش بینی شکوفایی معلمان بر اساس مولفه های الگوی روانشناختی شکوفایی انسان. مجله علوم روانشناختی[Internet]. 1399؛19(95 ):1439-1452. Available from: https://sid.ir/paper/371811/fa

    IEEE: کپی

    سیدهیوا محمدجانی، علی محمد رضایی، محمدعلی محمدی فر، و هانیه هژبریان، “پیش بینی شکوفایی معلمان بر اساس مولفه های الگوی روانشناختی شکوفایی انسان،” مجله علوم روانشناختی، vol. 19، no. 95 ، pp. 1439–1452، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/371811/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button