مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

526
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

220
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

واکاوی جایگاه سواد اطلاعاتی در اسناد فرادست نهاد کتابخانه های عمومی کشور

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 هدف: هدف از این پژوهش, مطالعه جایگاه مؤلفه های سواد اطلاعاتی در اسناد فرادست نهاد کتابخانه های عمومی کشور و بررسی نتایج حاصل, با سند سواد اطلاعاتی ایفلا, است. روش: پژوهش بر پایه تحلیل های نظری نگاشته شده و از نظر رویکرد, در زمره مطالعات کیفی جای دارد. جامعه پژوهش 8 فقره از اسناد نهاد کتابخانه های عمومی ایران و همچنین سند رهنمود توسعه سواد اطلاعاتی ایفلا است که با ابزار سیاهه وارسی و با روش تحلیل محتوای کیفیِ مقوله ای و هدایت شده با استفاده از نرم افزار اِن وایوو(NVIVO), با تکیه بر تکنیک گال(Gal), انجام شده است. یافته ها: درمجموع44 مضمونِ مرتبط با مؤلفه های سواد اطلاعاتی, شناسایی شد که در پنج مقوله اصلیِ: آموزش, پژوهش, سواد رسانه ای, کارآفرینی و یادگیری مادام العمر دسته بندی شدند. مضامین مرتبط با آموزش سواد اطلاعاتی بیشترین توجه را در اسناد داشتند و سند برنامه 5 ساله راهبردی, حائز بیشترین مضامینِ مرتبط با مؤلفه های سواد اطلاعاتی ایفلا بود. علی رغم اهمیت سواد اطلاعاتی در کتابخانه های عمومی, به نقش سازنده این مهارت ها آن گونه که باید, در اسناد فرادست و همچنین در جهت توانمندسازی جامعه مخاطب, توجه نشده است. اصالت/ارزش: نتایج حاصل از این واکاوی می تواند بستری باشد بر توجه جدی و گنجانده شدن صریح تر مولفه های سواد اطلاعاتی در اسناد نهاد کتابخانه های عمومی, به منظور تدوین و اجرای برنامه های مستمر آموزش سواد اطلاعاتی برای جامعه مخاطب کتابخانه های عمومی ایران.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کیخا، بتول، کیانی خوزستانی، حسن، و غائبی، امیر. (1397). واکاوی جایگاه سواد اطلاعاتی در اسناد فرادست نهاد کتابخانه های عمومی کشور. تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه های عمومی (پیام کتابخانه)، 24(3 (پیاپی 94) )، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/371938/fa

    Vancouver: کپی

    کیخا بتول، کیانی خوزستانی حسن، غائبی امیر. واکاوی جایگاه سواد اطلاعاتی در اسناد فرادست نهاد کتابخانه های عمومی کشور. تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه های عمومی (پیام کتابخانه)[Internet]. 1397؛24(3 (پیاپی 94) ):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/371938/fa

    IEEE: کپی

    بتول کیخا، حسن کیانی خوزستانی، و امیر غائبی، “واکاوی جایگاه سواد اطلاعاتی در اسناد فرادست نهاد کتابخانه های عمومی کشور،” تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه های عمومی (پیام کتابخانه)، vol. 24، no. 3 (پیاپی 94) ، pp. 0–0، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/371938/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button