مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

382
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

476
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

واکاوی خاستگاه فلسفی آموزش به اجتماع در فرآیند مشارکت پذیری شهروندان از منظر روش رئالیسم اسلامی

صفحات

 صفحه شروع 183 | صفحه پایان 194

چکیده

مشارکت امری مهم در برنامه ریزی شهری است؛ یکی از عوامل ناموفق بودن اجرای پروژه های توسعه ی محلات شهری در ایران عدم توجه به نقش ساکنان است. این مهم, حاصل فقدان برنامه ریزی لازم برای جلب مشارکت حداکثری ساکنان و آموزش آن ها است. هدف این پژوهش, تدوین چارچوب مفهومی متناسب با فرهنگ جامعه ی ایرانی اسلامی برای ارائه ی الگوی بومی آموزش ساکنان مبتنی بر فلسفه ی رئالیسم اسلامی است. برای نیل به این هدف, جایگاه آموزش در فرایند جلب مشارکت مردمی مبتنی بر مبانی فلسفی اندیشه ی اسلامی درباب آموزش, با توجه به نقش اجتماع و به تبع آن مشارکت, تحلیل شده است تا ماهیت اندیشه ی اسلامی در باب آموزش اجتماعی و رفتار اجتماعی در جامعه, اهداف, اصول, روش و محتوای آموزش متأثر از اندیشه ی اسلامی, ارائه شود. این پژوهش از منظر هدف, تحقیق بنیادی و براساس ماهیت موضوع و حیطه ی مورد پژوهش در علوم اجتماعی, توصیفی– تحلیلی محسوب می شود. تبیین ویژگی های آموزش به اجتماع براساس فلسفه ی رئالیسم اسلامی در مقایسه با آن دسته از نظریه های مشارکت در شهرسازی و برنامه ریزی شهری که بر پایه ی آموزش به اجتماع تدوین شده اند, به عنوان نتیجه ی تحقیق نشان می دهند, آموزش از جامعه و آموزش برای جامعه اصل است, و نه آموزش به جامعه. در این جامعه, ارزش ها براساس انسان شناسی تبیین می شوند. به این معنی که در جامعه ی اسلامی, اهداف و نیازهای آموزشی طی فرایندی دوطرفه و با اهمیت بخشی به نقش اجتماع در این فرایند, براساس خواست های جامعه تدوین و در قالب برنامه ریزی شده به جامعه ارائه می شوند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نژداغی، نسترن. (1399). واکاوی خاستگاه فلسفی آموزش به اجتماع در فرآیند مشارکت پذیری شهروندان از منظر روش رئالیسم اسلامی. فرهنگ معماری و شهرسازی اسلامی، 5(2 )، 183-194. SID. https://sid.ir/paper/372631/fa

    Vancouver: کپی

    نژداغی نسترن. واکاوی خاستگاه فلسفی آموزش به اجتماع در فرآیند مشارکت پذیری شهروندان از منظر روش رئالیسم اسلامی. فرهنگ معماری و شهرسازی اسلامی[Internet]. 1399؛5(2 ):183-194. Available from: https://sid.ir/paper/372631/fa

    IEEE: کپی

    نسترن نژداغی، “واکاوی خاستگاه فلسفی آموزش به اجتماع در فرآیند مشارکت پذیری شهروندان از منظر روش رئالیسم اسلامی،” فرهنگ معماری و شهرسازی اسلامی، vol. 5، no. 2 ، pp. 183–194، 1399، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/372631/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا